پس لرزه‌های رسوایی اوکراین گیت

نتایج یک نظرسنجی جدید از حمایت حداکثری مردم آمریکا از اقدام دموکرات‌های مجلس نمایندگان در خصوص آغاز تحقیقات رسمی برای استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور حکایت دارد.

اخبار بین الملل- نتایج نظرسنجی جدید سی بی اس نیوز نشان داد ۵۵ درصد مردم آمریکا از تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس‌جمهور کشورشان حمایت می‌کنند (۳۵ درصد به شدت و ۲۰ درصد نیز به طور نسبی با استیضاح ترامپ موافق بودند). با این حال ۴۵ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی با تصمیم دموکرات‌ها برای آغاز روند استیضاح ترامپ مخالفت کردند.

نتایج این نظرسنجی حاکی از حمایت بسیاری از مردم آمریکا از استیضاح رئیس‌جمهورشان در پی رسوایی جدید او در ماجرای افشای مکالمه تلفنی میان او و همتای اوکراینی اش است.

براساس نتایج این نظرسنجی، میزان حمایت از استیضاح ترامپ در میان حامیان دو حزب دموکرات و جمهوری خواه متفاوت بود. نتایج این نظرسنجی نشان داد ۸۷ درصد از دموکرات‌ها از استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا حمایت می‌کنند، در حالیکه ۷۷ درصد از طرفداران حزب جمهوری‌خواه نظر مخالفی داشتند. در این نظرسنجی ۲۳ درصد از هم حزبی‌های ترامپ با استیضاح او موافق بودند. ۴۹ درصد از شرکت کنندگان مستقل نیز موافق آغاز روند استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا بودند.

۴۱ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی سی بی اس گفتند اقدام ترامپ در خصوص اوکراین را غیرقانونی می‌دانند. تنها ۲۸ درصد که اکثر آن‌ها از حزب جمهوری خواه بودند، درخواست ترامپ از رئیس‌جمهور اوکراین را مناسب ارزیابی کردند. 

نتایج نظرسنجی‌های اخیر از جمله نظرسنجی هیل-هاریس نیز نشان از حمایت اکثر آمریکایی‌ها از استیضاح ترامپ دارد.

یک افشاگر در ابتدا فاش کرد رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین خواهان تحقیقات در خصوص جو بایدن و پسرش شده است. سرانجام دولت ترامپ با فشار اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم گرفت متن این مکالمه تلفنی را منتشر کند و در اختیار عموم قرار دهد. در پی این رسوایی ۲۱۹ نماینده دموکرات روز چهارشنبه گذشته به همراه یک نماینده مستقل به اجماع خواهان استیضاح و تحت پیگرد قرار دادن ترامپ شدند.

نظرسنجی سی بی اس نیوز روز‌های ۲۶ و ۲۷ سپتامبر در میان ۲ هزار و ۵۹ آمریکایی برگزار شد.