اشپیگل: رئیس‌جمهور اوکراین به مرکل توهین کرده است

روزنامه اشپیگل آلمان ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، را متهم کرد هنگام گفت‌وگوی تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در ماه ژوئیه به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان توهین کرده است.

اخبار بین الملل-  اشپیگل در این باره نوشت زلنسکی هنگام گفت‌وگوی تلفنی با موافقت با اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه صدراعظم آلمان کار بزرگی برای اوکراین انجام نداده، به مرکل توهین کرده است. در این مکالمه تلفنی ترامپ بی‌وقفه می‌گوید آلمان به طور مرتب از مشکل اوکراین حرف می‌زند، اما هیچ کار مهمی برای این کشور انجام نمی‌دهد. در همین حین، زلنسکی نیز به ترامپ می‌گوید او کاملا درست می‌گوید نه صد در صد بلکه ۱۰۰۰ درصد درست می‌گوید.

انتشار این مکالمه موجب نارضایتی برلین شده است. رولف موترنیخ، رهبر حزب سوسیال دموکرات، نیز در همین خصوص اعلام کرد آنگلا مرکل و فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه وقت آلمان، همه تلاش خود را به کار گرفتند، تا منطقه به کانون تنش تبدیل نشود.

نویسنده این مقاله روزنامه اشپیگل در واکنش به این اظهارات می‌گوید سفیر اوکراین در آلمان اکنون باید ترکش‌های این مشکل را جمع کند.

بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ترامپ از همتای اوکراینی خود خواسته است تحقیقی درباره جو بایدن، رقیب انتخاباتی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ و پسرش هانتر در رابطه با پرونده فساد مالی یک شرکت گازی اوکراینی انجام دهد، متن کامل این گفتگو تلفنی پخش شد.

این اقدام باعث شد تا رئیس جمهور آمریکا به نقض سوگند ریاست جمهوری متهم شود. چون در واقع برای پیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری برای یک دوره چهار ساله دیگر از یک خارجی در خواست کمک کرده است. این کار باعث شد تا موضوع استیضاح ترامپ در کنگره مطرح شود.

در اوایل هفته جاری، کورت ولکر فرستاده آمریکا در اوکراین پس از احضار به کنگره به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد استیضاح علیه ترامپ استعفا کرد.