تداوم فتنه‌انگیزی حکام مرتجع عرب

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق روز چهارشنبه هفته گذشته در یادداشتی در نشریه «وال استریت ژورنال» نوشت که بغداد قصد دارد نشستی منطقه‌ای با هدف کاهش تنش‌ها در غرب آسیا برگزار کند.

اخبار بین‌الملل- وی ادامه بحران در سوریه و عراق را از ریشه‌های تنش در منطقه عنوان کرده و نوشته است که بغداد شدیدا از بالا گرفتن تنش ها در نقاط مختلف منطقه احساس نگرانی فراوان می کند. او با بیان اینکه عراق با شکست دادن داعش در آستانه یک «عصر تازه» قرار دارد، نوشته است که بغداد نمی‌خواهد به درگیری‌های منطقه‌ای کشیده شده یا پایگاهی برای درگیری‌های نیابتی باشد.

صالح نوشته است: «به نفع ماست که به عنوان یک نیروی ثبات‌ساز عمل کرده و از موقعیت راهبردی و روابط خوب خود با همسایگان برای ریشه‌کن کردن افراط‌گرایی بهره‌ گیریم. عراق تلاش می‌کند تا نیرویی برای ثبات و پلی برای یکپارچگی اقتصادی در منطقه باشد». او سپس با اشاره به تلاش‌های سابق برای ایجاد همگرایی در منطقه غرب آسیا، نوشته است: «این به نفع همه است که منطقه بر درگیری‌ها فائق آید. عراق می‌خواهد همسایگان خود را دعوت کند تا برای گفت‌وگویی در بغداد گردهم آیند. نقطه آغاز این گفت‌وگو، لزوم حمایت از ثبات و همگرایی اقتصادی عراق است».

این اولین برای نیست که «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق ایده برقراری نشست منطقه‌ای در بغداد را مطرح می کند، چراکه پیشتر نیز وی در سخنانی از این ایده سخن گفته بود. دولتمردان عراقی مدتهاست که خواستار برگزاری چنین نشستی به منظور کاهش سطح تنش ها در منطقه هستند؛ حال آنکه سنگ اندازی های حکام مرتجع عرب تاکنون مانع از تحقق این مهم شده است.

این درحالی است که بغداد حدود ۲ ماه پیش به منظور فراهم آوردن مقدمات برگزاری نشست منطقه ای، شاهد برگزاری نشست سه جانبه ای بود. در این نشست سه جانبه، سران کشورهای اردن، مصر و عراق در شهر «بغداد» گردهم آمدند تا در خصوص آخرین تحولات منطقه و همچنین تنش ها و چالش های موجود در آن بحث و تبادل نظر انجام دهند. همانطور که گفته شد، هدف اصلی و اساسی از برگزاری نشست مذکور، فراهم آوردن زمینه برای ورود به نشست منطقه ای در بغداد بود؛ هدفی که البته تاکنون محقق نشده است.