رهبر کره شمالی: تا ابد در کنار چین ایستاده ایم

در این پیام که روز سه شنبه به مناسبت اول اکتبر روز ملی و هفتادمین سالگرد تاسیس چین نو منتشر شد، آمده است: حزب، دولت و مردم کره شمالی در کنار مردم و دولت و حزب حاکم چین هستند و از سیاست های آن کشور برای پیشبرد ثبات و توسعه پشتیبانی می کنند.

اخبار بین‌الملل- رهبر کره شمالی در پیامش که خبرگزاری این کشور منتشر کرده آورده است: روابط بسیار عمیق و دوستانه ای میان دو کشور وجود دارد و این نیاز امروز است ما در کنار هم به دنبال پیشرفت و عمل کردن به خواسته های مردمی هستیم.

کیم از ماه می سال گذشته چهار بار به چین سفر کرد شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین هم اولین رهبر این کشور بود که برای اولین بار در ۱۴ سال گذشته ماه ژوئن سال جاری راهی پیونگ یانگ شد طرفین در جریان این ملاقات ها درباره تسلیحات هسته ای شبه جزیره کره و همکاری های دو کشور رایزنی کردند.

امسال مصادف با هفتادمین سال تاسیس روابط رسمی دو کشور است و برای همین ارتباطات دیپلماتیک میان پیونگ یانگ و پکن افزایش یافته است.

این در حالی است که کره شمالی احتمالا در هفته های آینده گفت و گوهای کاری با مقام های آمریکا را شروع خواهد کرد.

در سوی دیگر، «مون جائه این» رییس جمهوری کره جنوبی هم امروز سه شنبه در جمع شورای مشورتی و وحدت کشور خاطر نشان کرد که باید به دنبال پیشبرد برنامه عاری سازی تسلیحات هسته ای از شبه جزیره کره بود و صلح دایمی را تحقق بخشید.

وی همچنین در مراسم دیگری به مناسبت روز نیروهای مسلح و در جمع هزاران افسر و نیروی نظامی این کشور گفت که صلح نه حفظ کردنی بلکه ساختنی است و ما باید آن را ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد که اگر بتوان به عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح های اتمی تحقق بخشید می توان به ایجاد صلح پایدار نیز امیدوار بود و همه باید در این مسیر تلاش کنند.

با این وصف قرار است ارتش کره جنوبی برای تقویت نیروی رزمی خود در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۴ میلیارد دلار تسلیحات جدید را در اختیار بگیرد که از جمله آنها جنگنده های اف ۳۵ آمریکا و موشک های بالستیک هیونگبو است.

مراسم ویژه هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین امروز با حضور ۱۰۰ هزار نفر از مردم، نیروهای نظامی ، گروه های فرهنگی و هنری و با بزرگترین رژه ارتش چین و سخنرانی شی جین پینگ رییس جمهوری و فرمانده کل قوا در میدان تیان آنمن در قلب پکن پایتخت این کشور برگزار شد.