واکنش مثبت وزارت خارجه قطر به «طرح صلح هرمز»

«لولوه الخاطر» سخنگوی وزارت خارجه قطر در مصاحبه با «المانیتور» موضع مثبتی درباره طرح صلح هرمز اتخاذ کرد و همچنین درباره تداوم اختلافات در درون شورای همکاری خلیج فارس هشدار داده است.

اخبار بین الملل- این مصاحبه در حالی صورت گرفته که شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفته بود: «اهمیت راهبردی منطقه خلیج فارس باعث می‌شود که ثبات و امنیت آن یک نیاز منطقه‌ای و بین‌المللی باشد».

او افزود: «برای حل بحران قطر باید گفت‌وگوی بدون قید و شرط صورت بگیرد و محاصره ظالمانه لغو شود. (بعد از قطر)، شورای همکاری خلیج (فارس) دومین قربانی محاصره غیر قانونی و ظالمانه (چهار کشور عربی مصر، عربستان، ‌بحرین و امارات) است».

المانیتور در اولین پرسش خود از سخنگوی وزارت خارجه قطر به حضور شیخ تمیم در نیویورک اشاره کرد و پرسید: «آیا طی این هفته هیچ اقدام دیپلماتیک با چهار کشور عربی (مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین) در خصوص پایان محاصره انجام شد؟»

الخاطر جواب داد: «هیات کویتی هنوز هم فعال است و ما از کویت تشکر می‌کنیم. تلاش‌های بسیاری تا همین اواخر هم انجام شده است اما در خصوص تعامل به خصوصی در مجمع عمومی سازمان ملل باید بگویم که هیچ پیشرفتی در خصوص بحران شورای همکاری خلیج (فارس) حاصل نشده است».

سخنگوی وزارت خارجه قطر ادامه داد: «جالب این است که برای مثال ما تحت عنوان (نشست) ائتلاف استراتژیک خاورمیانه با مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا و وزرای خارجه عراق، اردن و شش کشور شورای همکاری خلیج (فارس) با هم دیدار داشتیم و این بسیار بسیار جالب است که کشورهای محاصره‌کننده مایل به نشستن بر سر میز درباره دیگر عناوین هستند اما نه تحت عنوان نشست شورای همکاری خلیج (فارس)».

به اعتقاد خانم الخاطر، تنش‌ و مناقشه بین سه کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس با قطر و محاصره آن، «تهدیدی موجودیتی» برای این شورا است.

رسانه آمریکایی در سوال دوم خود به مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه اشاره کرد و پرسید: «قطر از مذاکرات بین آمریکا و طالبان میزبانی کرد. ارزیابی شما از وضعیت جاری چیست و به باور شما، آیا باید گام‌های بعدی برای دیپلماسی وجود داشته باشد؟»

این مقام قطری گفت: «ما هنوز هم خیلی خوشبین هستیم. به عنوان میانجی باید بگویم که فراز و نشیب‌هایی را شاهد بوده‌ایم اما به طور کلی و در قیاس با سال‌های گذشته، پیشرفت حاصل شده پیشرفتی عالی بود و به نظر ما، چشم انداز خوبی برای از سرگیری فرایند (مذاکرات بین آمریکا و طالبان) در آینده بسیار نزدیک وجود دارد».

المانیتور در سوال سوم خود از سخنگوی وزارت خارجه قطر پرسید: «موضع قطر درباره طرح امنیت منطقه‌‎ای حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران (موسوم به طرح صلح هرمز) و به طور کلی بحران جاری با ایران چیست؟ قطر با هر دو طرف آمریکا و ایران، روابط بسیار خوبی دارد».

الخاطر در جواب گفت: «درباره طرح (صلح هرمز) باید بگویم که ما هم مانند شما آن را خوانده‌ایم و هنوز این طرح در مرحله ابتدایی صحبت درباره آن قرار دارد اما برداشتی که ما درباره ارائه این طرح داریم این است که طرف (ایرانی) به مشارکت در یک گفت‌و‌گوی معنادار رغبت دارد. در اینجا خوب است که درباره آمریکا هم حرف بزنیم چرا که علیرغم همه اتفاق‌هایی که افتاده است، آمریکا به طور کلی به تعامل راغب است».

سخنگوی وزارت خارجه قطر افزود: « نه تنها برای قطر بلکه برای ما و دیگر کشورها در منطقه که خواهان مشاهده یک درگیری نظامی نیستند باید بگویم که ما برای تسهیل هر فرایندی برای حضور طرف‌ها در هر روندی به منظور کاستن از تنش‌های منطقه آمادگی داریم».

المانیتور در آخرین سوال خود به موضوع یمن و انتشار خبرهایی درباره موافقت عربستان سعودی برای «یک آتش‌بس جزئی» پرداخت.

پنجم مهرماه بود که روزنامه وال‌استریت ژورنال مدعی شد عربستان سعودی پیشنهاد «آتش‌بس جزئی» در یمن داده که فقط شامل چهار محور (منطقه) می‌شود و شهر صنعاء (که هدف حملات مستمر سعودی است) جزء این مناطق است؛ پیشنهادی که دولت نجات ملی یمن آن را رد کرده است.

المانیتور سوال کرد: «عربستان سعودی با آتش‌بس جزئی در یمن موافقت کرد. قطر در زمینه تلاش‌های انسان دوستانه در آنجا (یمن) فعال بوده است. درباره طرح‌هایتان در یمن کمی بیشتر صحبت کنید و به نظر شما وضعیت چطور پیش می‎رود؟»

سخنگوی وزارت خارجه قطر اینطور جواب داد: «همانطور که شما به درستی گفتید، قطر به اقدامات انسانی در یمن ادامه می‌دهد. متاسفانه از زمان شروع محاصره قطر در تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۱۳۹۶) در این روند اخلال ایجاد شده است چرا که ائتلاف (سعودی) به سازمان‌های غیردولتی و خیریه‌ها اجازه ادامه کار نمی‌دادند البته از طریق سازمان ملل، یونیسف کمک‌های انسان دوستانه به مردم یمن می‌رسد».

وی افزود: «درباره آتش‌بس جزئی باید بگویم که ما از هر اقدامی که بتواند وضعیت انسانی بغرنج زندگی مردم یمن را تسهیل کند، استقبال می‌کنیم. هیچ راه‌حل نظامی درباره یمن وجود ندارد و فقط راهکار سیاسی وجود دارد و ما امیدواریم به خاطر مردم یمن، این راهکار هر چه زودتر حاصل شود».