ترکیه پناهندگان سوری را به کشورشان برمی‌گرداند

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید کشورش قصد دارد نزدیک به دو میلیون پناهنده سوری را در شمال سوریه و در امتداد مرزهای خود با این کشور اسکان دهد.

اخبار بین الملل- او که امروز (سه‌شنبه) در آنکارا سخنرانی می‌کرد، گفت: «هدف ما اسکان دو میلیون سوری در منطقه امن در عمق ۳۰ کیلومتری شمال سوریه است».

اردوغان به شبه‌نظامیان کرد سوری مورد حمایت آمریکا بار دیگر هشدار داد و گفت که ترکیه هرگز امنیت و آینده «برادران» سوری خود را به دست نیروهایی که برای منطقه نقشه‌هایی دارند، واگذار نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه که نیروهای این کشور بخش‌هایی از شمال سوریه را را به صورت غیرقانونی به تصرف خود درآورده، مدعی شد که آنکارا از تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت سیاسی و اداری مردم این کشور حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری  آناتولی ترکیه، اردوغان به آمار پناهنده‌های سوری که از ترکیه به کشورشان برگشته‌اند، اشاره کرد و گفت که تعداد سوری‌هایی حاضر در ترکیه را سه میلیون ۶۵۰ هزار است که از این بین، ۳۶۰ هزار نفر از آن‌ها به مناطق امنی که ترکیه در شمال سوریه ایجاد کرده است، برگشته‌اند.

او حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک سوریه را به وجود «تهدید‌های تروریستی» در این کشور علیه ترکیه ربط داد.

آمریکا و ترکیه اواخر مرداد ماه به توافق رسیده‌اند که در راستای درخواست‌های آنکارا برای دور کردن تهدید‌های تروریستی از مرزهای جنوبی خود، منطقه امنی در امتداد این مرزها با سوریه و به عمق ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر ایجاد شود و شبه‌نظامیان کرد از مرز دور شوند.

آنکارا و واشنگتن طی یک ماه گذشته، تدارکات لازم جهت ایجاد این منطقه از جمله راه اندازی گشت‌های امنیتی در شمال شرق سوریه را انجام داده‌اند و شبه نظامیان کرد مجبور به عقب‌نشینی از مرزهای سوریه با ترکیه شده‌اند.