جنگ میان قوای مجریه و مقننه آمریکا بر سر استیضاح

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا هشدار داد مقام‌های سازمانش نمی‌توانند در جلسه مقرر با بازرسان مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شوند و با این سخنان، بحث داغی را با دموکرات‌هایی که روی تحقیقات استیضاح پافشاری دارند، به راه انداخت.

اخبار بین‌الملل- پامپئو با انتقاد از الیوت انجل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان که خواستار ارائه شواهد توسط مقامات وزارت خارجه آمریکا شده بود، در پیامی توئیتری خطاب به او نوشت: "من از جوانب درخواست شما که صرفا تلاشی برای ارعاب، قلدری و رفتار نامناسب با مقامات برجسته وزارت خارجه است، مطلعم."

روسای سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا در رابطه با تلاش دونالد ترامپ برای فشار بر دولت اوکراین در رابطه با تحقیق علیه تعاملات تجاری پسر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، پنج مقام کنونی و سابق وزارت خارجه آمریکا را احضار کردند.

با واکنش تدافعی پامپئو نسبت به این احضاریه‌ها، الیوت انجل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، آدام شف رئیس کمیته اطلاعاتی و الیجا کامینگز، رئیس کمیته نظارت و اصلاحات به او هشدار دادند سرپیچی از درخواست‌ آن‌ها می‌تواند علیه پامپئو به عنوان مدرکی از مانع‌تراشی در تحقیقات استفاده شود.

آقایان انجل، شف و کامینگز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: هرگونه تلاش برای ترساندن شاهدان یا جلوگیری از حضور آن‌ها در کنگره غیر قانونی است و مدرکی دال بر مانع‌تراشی در اجرای عدالت به حساب می‌آید. در واکنش،‌ برداشت کنگره ممکن است این باشد که مانع‌تراشی برای دسترسی به اسناد و شنیدن شهادت‌ها می‌تواند اطلاعاتی در تایید شکایت افشاگر (فردی که از تماس جنجالی ترامپ و رهبر اوکراین پرده برداشت) باشد.