امیدواری ها در افغانستان برای از سرگیری گفت و گوهای صلح

«زلمی خلیل زاد» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان پس از نزدیک به یک سال گفت وگوهای ادامه دار با طالبان می رفت که توافقنامه سیاسی را امضا کند اما این تلاش ها با یک توئیت غیر منتظره رئیس جمهوری آمریکا از بین رفت.

اخبار بین‌الملل- «دونالد ترامپ» در ظاهر انفجار چهاردهم شهریور ماه در منطقه نهم شهر کابل را بهانه لغو مذاکرات قرار داد که در آن یک سرباز آمریکایی و 11 افغان از اثر حمله انتحاری با یک خودرو بمب گذاری شده در نزدیکی اداره امنیت ملی و وزارت دفاع افغانستان کشته شدند.

هرچند هدف اصلی آمریکا از توقف گفت وگوهای صلح با طالبان روشن نشد اما برخی از منابع طالبان فشار دولت افغانستان برای متوقف کردن آن را تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری بی اثر ندانسته اند.

«وحید مژده» یکی از افراد نزدیک با طالبان هم در مصاحبه ای با رسانه های خارجی گفته بود، پس از آنکه هیأت طالبان حاضر نشدند پیش از امضا توافق نامه به آمریکا سفر کرده و با رئیس جمهوری آن کشور در «کمپ دیوید» گفت وگو کند، مذاکرات لغو شد.

دولت وحدت ملی افغانستان به رهبری «محمد اشرف غنی» تلاش کرد تا گفت وگوهای صلح و امضا توافق نامه آمریکا با این گروه را تا بعد از انتخابات به تعویق اندازد که دولت جدید به گفته وی با مشروعیت و قوت به آن ادامه دهد.

«صبغت الله احمدی» سخنگوی وزارت خارجه افغانستان دیروز تائید کرده است که تلاش ها برای آغاز گفت وگو شروع شده و ابراز امیدواری کرده است که بزودی این گفت وگوها از سرگرفته شود.

از طرف دیگر نمایندگان سیاسی طالبان با وجود قطع مذاکرات از طرف آمریکا به تلاش های خود ادامه داده اند و با سفر به چین، روسیه و ایران امروز هیأت این گروه امروز وارد اسلام آباد خواهند شد.

«سهیل شاهین» سخنگوی هیأت طالبان در قطر تائید کرده است که هیأت طالبان با رهبری «ملابرادر» رئیس این دفتر به دعوت رسمی پاکستان عازم آن کشور شده و روی موضوعات متفاوت بحث خواهند کرد.

این در حالی است که زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان نیز دیروز دوشنبه وارد پاکستان شده است و ژنرال «اسکات میلر» فرمانده آمریکایی نظامیان خارجی هم به اسلام رسیده است تا با خلیل زاد یکجا شود.

برخی از کارشناسان افغان هم بر این باورند که هنوز هم صلح در اولویت است و دولت افغانستان باید همگام با پیشرفت کارهای انتخاباتی هیأت ملی و فراگیر تشکیل و گفت وگو با طالبان را آغاز کند.

«شهزاده مسعود» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان می گوید دولت این کشور باید تلاش کند که بدون مداخله خارجی ها با طالبان وارد گفت وگو شود تا صلح بین الافغانی تامین شود.

وی نسبت به از سرگیر مذاکرات ابراز خوشبینی کرده و گفت: باور دارد طالبان هم به این نتیجه رسیده اند که جنگ افغانستان برنده نظامی ندارد و این معضل از راه گفت وگو حل شود.

شهزاده مسعود تصریح کرد که دو دور گفت وگوی افغان ها با طالبان در مسکو حضور داشته و از گفته های نمایندگان طالبان به این نتیجه رسیده است که آنها به پایان جنگ از راه صلح  اعتقاد دارند .

این کارشناس افغان از کشورهای همسایه افغانستان هم خواست که برای تأمین صلح پایدار با دولت و مردم این کشور همکاری کنند، زیرا بدون همکاری صادقانه همسایه ها صلح ممکن نیست.

در حال حاضر که نشانه های از سرگیری گفت وگوهای صلح مشاهده می شود و نماینده ویژه آمریکا پس از یک ماه سکوت بار دیگر به اسلام آباد رسیده است گواه بر فعال شد دوباره با طالبان است، در افغانستان تنش ها بر سر نتایج انتخابات و ادعای تقلب با گذشت هر روز شدت می گیرد، باید در انتظار وضعیت ماند که افغانستان در چه مسیری خواهد رفت.