اعتراف پمپئو به مشارکت در تماس تلفنی جنجالی ترامپ

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا امروز چهارشنبه اعتراف کرد در تماس تلفنی ۲۵ ژوئیه میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی او حضور داشته است.

اخبار بین الملل- وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایتالیایی خود در رم اعتراف کرد: من در آن تماس تلفنی بودم.

این تماس تلفن بخشی از شکایت یک مقام سابق کاخ سفید است در خصوص اینکه ترامپ به دنبال تحریک مداخله اوکراین در انتخابات آتی آمریکا بوده است. هر چند رئیس جمهور آمریکا انجام هر گونه اقدام اشتباه را تکذیب می‌کند.

این اولین بار است که وزیر خارجه آمریکا اعتراف می‌کند در مکالمه تلفنی جنجالی میان ترامپ و زلنسکی حضور داشته است. این در حالیست که او پیشتر از پاسخ دادن به سوالاتی در این باره طفره می‌رفت. در این کنفرانس خبری از پمپئو سوال شد که آیا او در آن تماس تلفنی چیزی را که موجب نگرانی و هشدار باشد، شنیده است. او در پاسخ گفت: من یکسال و نیم است وزیر خارجه ام. دقیقا می‌دانم سیاست آمریکا در قبال اوکراین چیست. این سیاست به طور قابل ملاحظه‌ای منسجم بوده است.

نشریه وال استریت ژورنال اولین بار خبر مشارکت پمپئو در مکالمه تلفنی جنجالی ترامپ و زلنسکی را منتشر کرد و شبکه خبری سی ان ان نیز آن را مورد تائید قرار داد. وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل درباره شکایت فرد افشاگر در خصوص مکالمه جنجالی تنها به گفتن این حرف بسنده کرد که فرصت خواندن کامل این شکایت را نداشته است. با اعتراف پمپئو به مشارکت در این تماس تلفنی جنجالی و تاکید دموکرات‌های مجلس نمایندگان بر پیگیری این شکایت و نیز طرح استیضاح رئیس جمهور، احتمالا آینده سیاسی وزیر خارجه آمریکا نیز در مخاطره خواهد بود.

به تازگی افشاگری ناشناس اعلام کرد ترامپ در چندین تماس تلفنی با ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود خواستار تسریع تحقیقات درباره فساد مالی پسر جو بایدن شده است. به دنبال این خبر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد این مجلس بررسی رسمی استیضاح ترامپ را به اتهام نقض قسم خود آغاز می‌کند. بنا به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، پمپئو در تاریخ بیست‌وپنجم ژوئیه در زمان تماس تلفنی دونالد ترامپ و رئیس‌جمهور اوکراین حضور داشته و به درخواست ترامپ برای تحت فشار قرار دادن جو بایدن، رقیبش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا گوش می‌داد.