واشنگتن پست: پمپئو تخریب سیاست خارجی آمریکا را میسر می‌کند

روزنامه واشنگتن پست در مطلبی تحلیلی با پرداختن به نقش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در ماجرای رسوایی تازه دونالد ترامپ در ارتباط با اوکراین نوشت او با دروغ هایش امکان آسیب زدن به سیاست خارجی این کشور را فراهم کرده است.

اخبار بین الملل- در ابتدای این تحلیل آمده است: پمپئو مدعی است که از متخصصان حرفه‌ای این وزارتخانه و سیاست‌های آن در ماجرای اوکراین گیت دفاع می‌کند. این در حالیست که حقیقت کاملا برعکس است. پمپئو ناظر ماجرای تحت فشار قرار دادن ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از سوی رئیس جمهور آمریکا به منظور تحقق اهداف خود بوده و این امکان را فراهم کرد تا حمله شرورانه‌ای به سفیر آمریکا در کی‌یف صورت گیرد.

اکنون وزیر خارجه آمریکا تلاش می‌کند تا سفیر این کشور در اوکراین و دیگر کارکنان آن را از گفتن داستان‌های خود درباره این ماجرا به کنگره باز دارد. مایک پمپئو در حالیکه در ابتدا نسبت به ماجرای اوکراین گیت اظهار بی اطلاعی می‌کرد، اندکی بعد اعتراف کرد که او در ماجرای مکالمه تلفنی میان ترامپ و زلنسکی برای انجام تحقیقات علیه جو بایدن، رقیب دموکرات احتمالی ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ مشارکت داشته است.

به نوشته واشنگتن پست آنچه وزیر خارجه آمریکا تمایلی به مطرح شدنش ندارد این است که او به ترامپ و رودی جولیانی، وکیل رئیس جمهور، اجازه داده تا سیاست واشنگتن را در قبال اوکراین تخریب کنند. پمپئو هیچ اقدامی برای ممانعت از همراه شدن جولیانی با برخی از فاسدترین چهره‌های اوکراین برای پرونده سازی علیه جو بایدن و نیز طرح تئوری‌های توطئه درباره نقش اوکراین در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ صورت نداد. در گزارش واشنگتن پست آمده پمپئو در ۲۵ ژوئیه شنونده حرف‌های ترامپ بود؛ زمانیکه او همتای اوکراینی خود را برای تحقیق درباره این تئوری و نیز طرح داستان‌های غلط درباره جو بایدن تحت فشار قرار می‌داد.

واشنگتن پست در ادامه با تاکید بر نادرستی ادعا‌های پمپئو درباره انطباق مکالمه تلفنی جنجالی ترامپ و زلسنکی با سیاست‌های پیشین آمریکا در قبال اوکراین، نوشت: مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا در اوکراین و دیگر مقامات این وزارتخانه نباید در اذعان به این حقیقت در مقابل کنگره که او در حال تخریب دیپلماسی آمریکاست، تردیدی به خرج دهند.

محتوای گفت‌و‌گوی ترامپ و رئیس‌جمهور اوکراین که بوسیله افشاگر جامعه اطلاعاتی آمریکا فاش شد، رسوایی بزرگی برای ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به همراه داشته و او را در معرض استیضاح قرار داده است. او طی تماسی تلفنی در ۲۵ ژوئیه از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته بود تا تحقیقات درباره فساد مالی جو بایدن و پسرش را تسریع بخشد. افشای این موضوع باعث شد دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا بار دیگر گزینه استیضاح را مطرح کنند.

اخیرا وزیر خارجه آمریکا برای شهادت مقابل کمیته اطلاعاتی، کمیته امور خارجی و کمیته نظارت و اصلاحات در راستای شروع تحقیقات درباره استیضاح دونالد ترامپ درباره رسوایی اوکراین گیت احضار شد.