خنثی‌سازی کودتای نیروهای اماراتی در «سقطری»

دولت مستعفی یمن اعلام کرد، تلاش نیروهای وابسته به امارات برای کودتا در استان مجمع‌الجزایر  سقطری در جنوب یمن را خنثی کرده است.

اخبار بین‌الملل-  «عبد ربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن پنجشنبه هفته گذشته «احمد علی الرجدهی» مدیرکل پلیس این استان را به دلیل همدستی وی با تحرکات نیروهای وابسته به امارات برکنار کرد  و «فائز سالم طاحس موسی» را به جای وی نشاند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی یمن «سبأ»، این اقدام هادی پس از تماس تلفنی میان «معین عبدالملک» نخست‌وزیر دولت مستعفی و «رمزی محروس» استاندار سقطری صورت گرفت.

در پی برکناری الرجدهی، نیروهای وابسته به امارات تلاش کردند کنترل مراکز امنیتی در این استان  را به دست بگیرند.

 این تلاش برای کودتا در «لارخبیاین» منطقه با هماهنگی احمد علی الرجدهی انجام شد و نیروهای متحد امارات به مراکز امنیتی از جمله مقر پلیس «النجده» یورش بردند.

در ادامه این گزارش آمده، اما مقامات محلی به فرماندهی رمزی محروس توانستند کنترل وضعیت را به دست گیرند.

در همین ارتباط «مختار الرحبی» مشاور وزیر اطلاع‌رسانی یمن در صفحه توییتر خود اعلام کرد، دستگاه‌های امنیتی و مقامات محلی در استان مجمع‌الجزایر سقطری توانستند تلاش برای کودتا را خنثی کنند.

وی افزود: شبه‌نظامیان وابسته به امارات قصد تمرد و تسلط بر مقرهای امنیتی داشتند.

در ماه گذشته (شهریورماه) امارات که یکی از جزایر جنوبی یمن را محل استقرار نیروهای خود کرده، شبه‌نظامیان بیشتری به آن اعزام کرد.

 این منابع توضیح دادند که شبه نظامیان اعزام شده به سقطری، اعضای گروه «الحزام الامنی» شاخه نظامی «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) هستند که اخیرا شهر عدن و برخی شهرهای جنوبی را تصرف کردند.

سقطری جزیره‌ای در خلیج عدن و در آب‌های جنوبی این کشور است که اکنون تحت اشغال کامل امارات است. اواخر سال ۲۰۱۵ امارات کار سلطه بر مجمع‌الجزایر سقطری را آغاز کرد. بعد از دو توفان «چابالا» و «میگ» که زیرساخت‌ها در جزیره را تخریب کرد، امارات تحت پوشش اقدامات خیرخواهانه وارد جزیره شد و با استفاده از ضعف دولت مرکزی در یمن، سلطه خود را بر آن محکم کرد.