دولت توافق ملی لیبی از حفتر به شورای امنیت شکایت کرد

وزارت خارجه دولت توافق ملی لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: شورای امنیت سازمان ملل در برابر جنایات نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" به فرماندهی خلیفه حفتر سکوت کرده است که آخرین این جنایات بمباران فرودگاه "مصراته" بود که در نتیجه آن یکی از کارمندان این فرودگاه زخمی شد و تعدادی از هواپیماها آسیب دیدند.

اخبار بین‌الملل- وزارت خارجه دولت توافق ملی لیبی در بیانیه‌ خود از شورای امنیت خواست مسئولیت‌هایش را در قبال ملت لیبی و مجازات کشورهای حامی نیروهای حفتر برعهده بگیرد.

دولت توافق ملی لیبی پیشتر پهپادهای اماراتی را متهم به بمباران فرودگاه بین‌المللی "مصراته" کرد و روزنامه تایمز انگلیس از کشته شدن ده‌ها "مزدور روس" که طی روزهای اخیر در کنار نیروهای حفتر در لیبی می‌جنگند، خبر داد.

نیروهای حفتر از چهارم آوریل طرابلس را هدف قرار می‌دهند، حملاتی که تلاش‌های سازمان ملل برای برگزاری گفت‌وگو میان دو طرف درگیر در لیبی را به بن بست کشانده است.

یگان‌های وابسته به شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده، در واکنش به تحرکات نظامی حفتر به سوی طرابلس عملیات «برکان الغضب» را آغاز کردند.


در همین راستا، روزنامه تایمز با انتشار گزارشی مدعی شد که صدها "مزدور روس" توسط گروه امنیتی "واگنر" برای حمایت از نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" در این کشور به کار گرفته می‌شوند. واگنر یک شرکت امنیتی خصوصی محسوب می‌شود.

این روزنامه به نقل از پایگاه تحقیقاتی "میدوزا" روسیه نوشت: «حدود ۳۵ روس ماه گذشته میلادی در جریان هدف قرار گرفتن مواضع‌شان در غرب لیبی توسط دولت وفاق ملی این کشور کشته شدند.»

تایمز به نقل از یک منبع در دولت انگلیس مدعی شد که "مارس گذشته به این منبع اعلام شده بود، نیروهای روس توپخانه‌ها و جنگنده‌های بدون‌سرنشین را راه‌اندازی کرده و قابلیت‌های لجستیکی را به نیروهای حفتر ارائه می‌دهند."

در همین راستا، اسامه جویلی، فرمانده اتاق عملیات مشترک وابسته به دولت وفاق ملی سپتامبر گذشته فاش کرد کشورهای حامی خلیفه حفتر برای به خدمت گرفتن "مزدوران" برای جنگیدن در صف نیروهای وی، به خدمات شرکت‌هایی روی آورده‌اند که برخی از آن‌ها روس هستند.

همچنین خبرگزاری بلومبرگ نیز گزارش داد که صدها "مزدور روسی" از گروه واگنر ماه گذشته میلادی به منظور حمایت از نیروهای خلیفه حفتر برای تسلط بر طرابلس وارد شرق لیبی شدند. طبق ادعای این خبرگزاری، شماری از این نیروها در جریان درگیری‌ها کشته شدند.

بلومبرگ در ادامه ادعاهای خود همچنین اعلام کرد: گروه واگنر نقش برجسته‌ای را در اجرای سیاست خارجی روسیه ایفا کرده است، طوری که در عملیات‌هایی در سوریه‌، آفریقای مرکزی و سایر مناطق آفریقا شرکت کرده است.