خشم افغان‌ها از افزایش تلفات غیرنظامیان در حملات آمریکایی‌ها

علاوه بر افزایش تلفات غیرنظامیان، شکایت‌ها از سوء استفاده‌ و کشتارها توسط نیروهای اطلاعات ویژه افغان که توسط سیا آموزش دیده‌اند نیز روبه افزایش است. در ولایت ننگرهار، این نیروهای ویژه که به یگان ۰۲ معروف هستند، چهار برادر را در یورشی به خانه آنان کشته‌اند. دستان این چهار برادر بسته بود و به سر آن‌ها شلیک شده بود.

اخبار بین‌الملل- حامد کرزای، رییس جمهور سابق افغانستان در مصاحبه اخیرش با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، اگر تلفات غیرنظامیان ادامه یابد، نمی‌خواهد نیروهای آمریکایی "حتی یک دقیقه بیشتر" در این کشور بمانند.

طبق گزارش سازمان ملل، از سال ۲۰۰۹ حدود ۱۶ هزار غیرنظامی در جنگ افغانستان کشته شده‌اند. با اینکه شمار کشته‌شدگان غیرنظامی از سال ۲۰۱۲ تا امسال پیوسته روندی کاهشی داشته، تلفات غیرنظامیان در عملیات نیروهای آمریکا و دولت افغانستان در حال افزایش است و برای نخستین بار از شمار کشته‌شدگان غیرنظامی به دست طالبان و دیگر شبه‌نظامیان پیشی گرفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان ملل دریافته است که نیروهای افغان و آمریکایی در شش ماه نخست سال جاری میلادی ۷۱۷ غیرنظامی را کشته و ۶۸۰ تن را مجروح کرده‌اند که در مقایسه با همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۸، با ۳۱ درصد افزایش همراه بوده است. طالبان و داعش اما ۵۳۱ کشته و ۱۴۳۷ مجروح غیرنظامی برجای گذاشته‌اند که در مقایسه با سال گذشته ۴۳ درصد کاهش داشته است.

مایکل کوگلمن، معاون مدیر برنامه آسیا مرکز ویلسون می‌گوید، افزایش تلفات غیرنظامیان به این دلیل است که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به دنبال افزایش فشار بر طالبان در میانه مذاکره با این گروه بوده و مقررات و محدودیت‌های نیروهای آمریکایی را برای شرکت در این اقدامات کاهش داده است.

طبق گزارش فرماندهی مرکزی نیروی هوایی آمریکا، این کشور در ماه اوت بیش از ماه‌های دیگر در سال جاری میلادی در افغانستان بمباران و حملات پهپادی انجام داده است؛ ۷۸۳ حمله در برابر ۶۱۳ حمله در ژوئیه و ۴۴۱ جمله در ژوئن.

این حملات اما تاثیر خاصی بر طالبان نداشته و در حال حاضر بیشترین قدرت را از سال ۲۰۰۱ تا کنون دارد. در عین حال داعش هم رد پای خود را گسترش داده و به گفته یک مامور اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا به کوه‌های شمال شرق افغانستان رسیده است.

کوگلمن، معاون مدیر برنامه آسیا مرکز ویلسون می‌گوید، افزایش تلفات غیرنظامیان می‌تواند در نظر افغان‌ها نسبت به آمریکا تاثیر منفی بگذارد؛ به ویژه در شرایط فعلی که خطر بی‌میلی مردم این کشور به حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان وجود دارد.