امتناع پمپئو از همکاری در تحقیقات استیضاح ترامپ

الیوت انگل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور در خصوص احضاریه درخواست اسناد مربوط به اعمال فشار به اوکراین برای مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ همکاری نکرده است.

اخبار بین الملل- انگل روز یکشنبه در برنامه «فیس د نیشن» شبکه سی بی اس نیوز اعلام کرد: پمپئو تاکنون با تحقیقات مجلس نمایندگان همکاری نکرده است. آن‌ها مشغول مذاکرات ادامه دار هستند و ما امیدوار هستیم که او با این تحقیقات همراهی کند.

کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ۲۷ سپتامبر با ارسال احضاریه‌ای برای وزیر خارجه آمریکا خواستار دسترسی به این اسناد شد،که وی هفته‌ها از ارائه آن سرباز زده بود. پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان آمریکا گزارش داد این کمیته‌ها در حال تحقیق درباره ابعاد اقدام رئیس جمهور ترامپ در به خطر انداختن امنیت ملی آمریکا با اعمال فشار به اوکراین جهت مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ و تعلیق کمک‌های امنیتی این کشور برای مقابله با «تجاوزات روسیه» است. در نامه رؤسای این کمیته‌ها آمده است: متعاقب تحقیقات استیضاح مجلس نمایندگان، ما احضاریه‌ای را ارسال می‌کنیم که شما را به ارائه این اسناد تا چهارم اکتبر ۲۰۱۹ ملزم می‌کند.

رؤسای کمیته‌های اصلی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه خود به پمپئو هشدار دادند اگر او به رفتار متمردانه‌اش ادامه دهد، اقدامات اجباری را بررسی می‌کنند.

طی تماسی تلفنی در ۲۵ ژوئیه از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته بود تا تحقیقات درباره فساد مالی جو بایدن و پسرش را تسریع بخشد. افشای این موضوع باعث شد دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا بار دیگر گزینه استیضاح ترامپ را مطرح کنند.