عملیات گشت‌زنی نظامیان آمریکایی در شمال سوریه

نظامیان آمریکایی روز یکشنبه گشت‌زنی زمینی را در شهر «تل ابیض» در  شهر «رقه» در شمال سوریه که تحت کنترل شبه‌نظامیان کرد موسوم به «یگان‌های مدافعین خلق» وابسته به پ‌ک‌ک است، انجام دادند.

اخبار بین الملل- به نوشته خبرگزاری «آناتولی» به نقل از منابع محلی، یک کاروان متشکل از هفت دستگاه خودروی زرهی آمریکا در این گشت‌زنی مشارکت داشته‌اند.

پ‌ک‌ک از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده و طی سی سال نبرد مسلحانه این گروه با دولت مرکزی تاکنون هزاران تن جان خود را از دست داده‌اند.  

آنکارا ۱۶ مرداد گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که با آمریکا بر سر تشکیل یک مرکز مشترک عملیات در ترکیه به منظور هماهنگی امور مربوط ایجاد منطقه امن و اداره آن توافق کرده‌‌ است.

رسانه‌های ترکیه قبلاً گزارش کرده بودند آنکارا خواستار ایجاد یک منطقه امن ۳۲ کیلومتری در شمال سوریه است و اصرار دارد که «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) از این مناطق پاکسازی شوند.

ارتش آمریکا از سال ۲۰۱۵ میلادی به بهانه نبرد با داعش، از یگان‌های مدافعین خلق حمایت نظامی  و لجستیکی می‌کند. واشنگتن ۱۸ پایگاه نظامی با ۲۰۰۰ پرسنل در سوریه دارد.