در توقف جنگ نباید وقت‌کشی شود

روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از یک منبع یمنی آگاه  از تماس‌های جاری درباره آتش بس در یمن گفت: عربستان پس از عملیات یمنی‌ها علیه آرامکو و نجران قصد وقت‌کشی دارد همان اتفاقی که در فضای توافق سوئد و آتش بس الحدیده به دنبال قتل جمال خاشقچی روی داد.

اخبار بین‌الملل- این منبع افرود: جنبش انصار الله تاکید دارد که آتش‌بس باید به معنای واقعی توقف عملیات و رفع محاصره باشد و اگر این گونه نشد تصمیم‌هایی برای ملزم کردن طرف مقابل به دستیابی به راه حلی فراگیر گرفته می‌شود.

منبع یمنی با اشاره به اینکه درباره آتش‌بس در یمن هنوز چیزی به مرحله عمل نرسیده و فقط طرح‌هایی رد و بدل میشود ، افزود: تغییر واقعی محدود به این است که آمریکا و عربستان تصمیم گرفتند بدون واسطه و به طور مستقیم با انصار الله گفت‌وگو داشته باشند که البته نخستین قربانی این میانجی گری‌ها تیم عبدربه منصور هادی یا اماراتی‌ها هستند.

منبع مذکور با اشاره به اینکه چرخش عربستان به دلیل فشار جهانی پس از حمله آرامکو و سپس افشای عملیات «نصر من الله» یمنی‌ها در نجران است، گفت: غربی‌ها از یک سو وسعت سردرگمی عربستان و گروه‌های مزدور طرفدار آن در یمن را احساس کردند علاوه بر اینکه در داخل عربستان هم اعتراضاتی وجود دارد که اگرچه بزرگ و منحصر به فرد نیست، اما  محافل غربی از این وضعیت استفاده کرده  و آن را از طریق رسانه‌های جهانی برجسته کردند تا به عنوان اهرم فشاری علیه محمد بن سلمان بکار گیرند.

منبع الاخبار در پاسخ به این سوال که «مارتین گریفیتس»، فرستاده سازمان ملل به یمن در دیدار اخیر خود با مقامات دولت صنعا حامل چه پیامی بوده است، گفت: وی نظر مثبت عربستان و آمریکا درباره ایده آتش‌بس را مطرح کرد و سازوکارهایی که برای اجرای آن لازم است. او همچنین پیشنهادهایی برای رفع جزئی محاصره فرودگاه و بنادر یمن مطرح کرد و اینکه به برخی نفتکش‌ها اجازه تخلیه محموله‌های خود در الحدیده داده شود و اینکه اجازه داده شود چندین پرواز از فرودگاه صنعا به طور انحصاری به فرودگاه قاهره انجام شود و فقط برای انتقال بیماران و زخمی‌ها باشد.

منبع یمنی گفت: طرح سازمان ملل برای برقراری آتش بس این است که ائتلاف عربی حملات به غیرنظامیان در همه مناطق را متوقف کرده و کشتی‌های حامل نفت و مواد غذایی در بندر الحدیده را آزاد کند و در مقابل انصارالله دست از حمله موشکی و پهپادی به عمق خاک عربستان بردارد و به هیچ کشتی ائتلاف عربی در همه آبراه‌ها حمله نکند.

وی افزود: از طرف انصار الله ، تصویر کمی متفاوت به نظر می‌رسد، زیرا تلاش برای کاهش فشارهای انسانی بر مردم مناطقی از یمن که تحت کنترل دولت صنعاست باعث نمی‌شود که آنها هر گونه شروط طرف مقابل را بپذیرند. بخصوص که ماهیت رویارویی میدانی و سطح فشار سیاسی به متجاوزان، مجال اعمال شروطشان را نمی‌دهد.

منبع یمنی گفت: انصارالله به فرستاده سازمان ملل و همچنین فرستادهای انگلیس، عراق و عمان تاکید کرد که خبری از آتش‌بس موقت [و ناقص که ریاض با آن وقت بخرد] نخواهد بود. انصارالله ابتکارهایی بشردوستانه نظیر مبادله اسرا و بازداشتی‌ها نزد دو طرف یا تسهیل رسیدن کمک‌های انسانی در برابر توقف بمباران برخی اماکن حساس در داخل عربستان را می‌پذیرد؛ اما درباره آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوی سیاسی، توقف کامل عملیات نظامی ائتلاف متجاوزان و رفع کامل محاصره‌های تحمیلی علیه معابر زمینی، دریایی و هوایی و بخصوص فرودگاه صنعاو  بندر الحدیده ضروری است. چیزی که فرستاده سازمان ملل درباره امکان تحقق آن در شرایط فعلی با قطعیت حرفی نزند.

روزنامه الاخبار لبنان نوشت: اما یمن و متحدان آن در تهران و بیروت نگرانند که مبادا طرح آتش بس صرفا مانوری برای فروکش کردن خشم جهانی و داخلی علیه سیاست‌های بن سلمان باشد. به گونه‌ای که قدرت‌های نظامی وامنیتی عربستان، امارات آمریکا و اسرائیل نقشه همکاری با یکدیگر برای تولید سریع تسلیحاتی دقیق را کشیده باشند که قادر به مقابله با خطر پهپادها و باشد و همچنین رادارهایی را تولید کنند که می‌تواند حرکت این نوع تسلیحات را قبل از رسیدن به هدف شناسایی کند.

این روزنامه افزود: متحدان عربستان هم استدلال می‌کنند که بن سلمان نیاز به یک جایزه هر چند صوری دارد تا به او اجازه دهد جنگ را با کسب یک موفقیت متوقف کند، اما انصارالله و یمن کاملا از دادن جایزه‌ای به بن سلمان برای جنایات آن امتناع می‌کنند و بالعکس هشدار می‌دهند اگر عربستان وقت‌کشی کند عن‌قریب با مشکلاتی بزرگ‌تر روبه‌رو خواهد شد و درگیری‌ها این بار به داخل عمق عربستان کشیده می‌شود.

منبع یمنی با تاکید بر اینکه بن سلمان نمی‌تواند ترفند قبلی ورود به مذاکرات سوئد و توقف محدود آتش‌بس در الحدیده برای عبور از فضای سنگین شکست در جبهه‌های مختلف و سپس تشدید حملات را تکرار کند، گفت: عربستان سعودی چاره‌ای جز مذاکره ندارد ، اما این کار را با سرد شدن جبهه‌ها انجام می‌دهد در حالی که محاصره همچنان ادامه دارد .

منبع یمنی با تاکید بر اینکه محاصره نفتی یمنی بیش از پیش شدت گرفته است، گفت: ادامه وضعیت کنونی موجب می‌شود انصار الله تصمیم‌هایی جسورانه و منحصر به فرد بگیرد تا طرف مقابل را وادار به دستیابی به یک راه حل جامع کند.

منبع یمنی درباره موضع امارات هم اظهار داشت: ابوظبی همچنان تلاش می‌کند تا ایران را متقاعد کند که موضع قبلی خود را در قبال یمن ندارد از همین رو گام‌هایی به سمت سوریه برمی‌دارد تا حسن نیت خود را در قبال محور مقاومت نشان بدهد، اما این فقط چاره کار نیست.

وی با تاکید بر اینکه هیچ تفاهمی میان ایران و امارات درباره یمن صورت نگرفته است، گفت: تهران امارات را به گفت وگوی مستقیم با انصارالله و نشان دادن صدق نیت خود برای خروج از یمن دعوت می‌کند، اما امارات همچنان نیرو و تجهیزات از طریق دریا به یمن می فرستد تا دو جبهه الحدیده و تعز را تقویت کند.

منبع یمنی گفت: نگرانی امارات دو بعد دارد بعد اول آن نگرانی از تحمل  حمله‌ای شبیه آرامکو است و دوم اینکه عربستان بدون هماهنگی با آن به توافقی با انصارالله دست یابد؛ از همین رو با تشدید جبهه‌های الحدیده و تعز قصد دارد دیگران را مجبور کند آن را در مذاکرات شریک کنند.