شورای نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان آرای غیربایومتریک را قبول ندارند

"رحمت الله نبیل"، از نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان، ضمن ابراز نگرانی از شایعات مربوط به تصمیم یکی از نامزدها به تحریک مردم به مطالبه انضمام آرای غیربایومتریک، گفت: به مردم و فرماندهان نیروی انتظامی پول داده شد تا صندوق های رای را با آرای شان پرکنند.

اخبار بین‌الملل- نبیل افزود: به سفرای سایر کشورها می گویم در روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مداخله نکنند، مردم افغان چنین مساله ای را برنمی تابند.

وی گفت، ‌ معتقد است، چنانچه کمیسیون مستقل انتخابات فقط آرای بایومتریک را شمارش کند، انتخابات به دور دوم خواهد کشید.

"فرامرز تمنا"، ‌ از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در تاریخ ۶ مهر، نیز گفت، اعضای شورای نامزدهای ریاست جمهوری نگران فساد دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخاباتی هستند که با مشاوران کاخ ریاست جمهوری و مقامات دولتی ارتباط نزدیک دارند.

وی تاکید کرد:‌ ما آرای غیربایومتریک را قبول نخواهیم کرد، ‌ هیچ یک از این آرا نباید شمارش شود. از کمیسیون مستقل انتخابات می خواهیم به جای تامین مطالبات نامزدهای استانی، به وظایف خود عمل کند.

به گفته تمنا، با توجه به اینکه تنها ۱ یا ۲ میلیون در انتخابات ۶ مهر رای دادند، کمیسیون مستقل انتخابات باید امکان اطلاع از نتیجه انتخابات را برای نامزدها فراهم کند. اگر از دانش آموزان مدارس خواسته می شد کار شمارش آرا را انجام دهند، آنها یک روزه این کار را تمام می کردند.

"احمد ولی مسعود"، از دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز گفت، شورای نامزدهای ریاست جمهوری خواستار تغییر در سیستم فاسد فعلی انتخابات هستند و حتی یک رای غیربایومتریک را قبول نمی کنند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۶ مهر برگزار شد و نتیجه شمارش آرای این انتخابات قرار است ۲۷ مهر اعلام شود