رئیس پارلمان مصر منکر زندانی سیاسی در کشور شد

علی عبدالعال، رئیس پارلمان مصر تصریح کرد: به‌رغم اتهام‌زنی‌ها علیه مسئولان مصری، در زندان‌های کشور ما زندانی سیاسی وجود ندارد.

اخبار بین‌الملل- وی در جریان جلسه عمومی پارلمان مصر در پاسخ به سوالی درخصوص این که نیروهای امنیتی صدها تن را از استان سوئز در پی تظاهرات اخیر در این استان بازداشت کرده است، گفت: برخی اشخاص مشکوک در جریان حوادث اخیر بازداشت شده‌اند، هر کس که بازداشت شده براساس دستورات دادستان کل بازداشت شده و هر کسی که بی‌گناهی‌اش ثابت شده سریعا آزاد شده است.

عبدالعال در ادامه افزود: عملا تعداد زیادی از  آنها آزاد شده‌اند و طبق قانون اساسی مصر در این کشور زندانی سیاسی وجود ندارد و هر کسی که بازداشت شده بنا به دستورات دادستان کل بوده است.

سازمان‌های حقوق بشری از جمله "عفو بین‌الملل" و "دیده‌بان حقوق" بشر بارها اعلام کرده‌اند که مقامات مصر بیش از ۲۳۰۰ تن را در پی تظاهرات ضد دولتی در برخی شهرهای این کشور در اواخر ماه سپتامبر بازداشت کرده‌اند.

از سوی دیگر، رئیس پارلمان مصر خواستار حذف نام محمد علی، بازیگر و مالک شرکت پیمانکاری مقیم اسپانیا از صورت جلسه مجلس شد.

عبدالعال پیشتر هنگامی که سامح الصایغ، یکی از نمایندگان پارلمان نام محمد علی را طی سخنرانی‌اش به زبان آورد، کنترل خود را از دست داد و گفت: اشخاصی وجود دارند که درهای مصر را از خارج می‌کوبند و از جمله آنها محمد علی است.

رئیس پارلمان مصر به الصایغ اجازه نداد تا سخنان خود را تکمیل کند. وی گفت: در این سالن نباید نام نخاله و افراد پست و فرومایه جامعه آورده است و این کلمه را باید با خودکار مشکی از صورت جلسه پاک کرد و امیدوارم که در انتخاب کلمات خود دقت کنیم.

ناآرامی‌ها در مصر پس از آن آغاز شد که یک فعال غیر سیاسی مصری به نام "محمد علی" که سابقه فعالیت‌ در سینما را نیز داشته و در اسپانیا اقامت دارد، اقدام به انتشار برخی محتواهای افشاگرایانه در مورد عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر و مفاسد اقتصادی و همچنین مناسبات مشکوک وی با رژیم صهیونیستی کرد. این افشاگری‌ها مورد توجه افکار عمومی مصر قرار گرفت و منجر به برگزاری تظاهرات علیه سیسی در قاهره و دیگر استان‌های مصر شد.