شرط نمایندگان روس برای حضور در آمریکا

دستیار رئیس مجلس دومای روسیه خبر داده که در اعتراض به اقدام پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در دستگیری و بازجویی یک ساعته از «اینگا یوماشیوا» نماینده عضو مجلس دوما در فرودگاه نیویورک، همه سفرهای نمایندگان این مجلس روسیه به آمریکا تا اطلاع ثانوی به تعلیق درآمده است.

 اخبار بین‌الملل- بعد از اظهارات سفارت مسکو در واشنگتن علیه بازجویی آمریکایی‌ها از یک نماینده مجلس دومای روسیه در فرودگاه نیویورک، حالا امروز چهارشنبه دستیار رئیس این مجلس خواستار عذرخواهی واشنگتن و ارائه توضیحات آمریکایی‌ها درباره این ماجرا شده و همچنین از لغو همه سفرهای نمایندگان دوما به آمریکا خبر داده است.

«آناستازیا کاشوارُوا» دستیار «ویاچسلاو وولودین» رئیس دومای روسیه در صفحه تلگرام خود نوشت: «با توجه به اتفاقی که در جریان سفر اینگا یوماشیوا نماینده دوما به ایالات متحده آمریکا افتاد، نمایندگان ما (در مجلس دوما) سفرهای خودشان به ایالات متحده آمریکا را تعلیق خواهند کرد».

وی ادامه داد: «تعلیق سفرهای کاری به ایالات متحده آمریکا تا زمانی که مقام‌های آمریکایی توضیح ندهند که دلیل بازجویی بیش از یک ساعته او توسط اف‌بی‌آی در فرودگاه نیویورک چه بوده و آنها عذرخواهی نکنند، ادامه خواهد داشت».

دستیار رئیس مجلس دومای روسیه ضمن «غیرقابل قبول» خواندن رفتار آمریکایی‌ها با اینگا یوماشیوا در فرودگاه نیویورک افزود: «فقط رای‌دهندگان روسیه‌ای و مقام‌های اجرای قانون در روسیه می‌توانند از یک عضو دوما سوال کرده و او را بازجویی کنند».

چهاردهم مهرماه بود که سفارت روسیه در آمریکا در اعتراض به اقدام اف‌بی‌آی در بازجویی از اینگا یوماشیوا از نمایندگان دومای روسیه در فرودگاه نیویورک، نامه‌ای را برای وزارت خارجه آمریکا ارسال کرد.

سفارت روسیه در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «از او (اینگا یوماشیوا) خواسته شد تا به یک اتاق جداگانه برود و یکی از مأموران اف بی آی، برای مدت یکساعت....شروع به بازجویی از او کرد».

در ماه سپتامبر، واشنگتن از صدور روادید برای ۱۰ عضو هیأت روسی که قصد سفر به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل داشتند، خودداری کرد که روسیه نیز این اقدام واشنگتن را ظالمانه و نقض تعهدات بین‌المللی دانست.

تنش‌های تازه در روابط روسیه و آمریکا در حالی صورت گرفته که این دو کشور در مسائل مختلف بین‌المللی از قبیل اوکراین، سوریه و همچنین اقدام واشنگتن در خروج از معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» موسوم به INF اختلافات گسترده‌ای دارند.