افکار نیوز:آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، همزمان با کاهش حجم ذخیره نفت اوپک به پایین ترین سطح از سال ۲۰۰۸ ، بازار نفت در ماه های اخیر شاهد افزایش نگران کننده قیمت ها بوده است.

به گزارش فارس به نقل از فایننشال تایمز، نگرانی ها از تقابل غرب با ایران در مورد برنامه هسته ای این کشور، که می تواند موجب بروز اختلال در عرضه نفت شود، بهای نفت را از ماه دسامبر گذشته به میزان ۲۰ درصد افزایش داده است.

این مسئله درد سر جدیدی را برای سران کشورهای غربی به وجود آورده و به خصوص در آمریکا موجب افزایش بی سابقه قیمت بنزین شده که می تواند وضعیت رشد اقتصادی شکننده این کشور را با خطر مواجه ساخته و انتخاب مجدد اوباما به ریاست جمهوری آمریکا را در هاله ای از ابهام فرو ببرد.

نگرانی ها از احتمال بروز اختلال در عرضه نفت ایران در شرایطی بر آشفتگی بازار دامن زده که تولید نفت سودان جنوبی به دلیل اختلاف بر سر قیمت های ترانزیت نفت تقریبا متوقف شده، اقدامات خرابکارانه در مسیر لوله های انتقال نفت و اعتصاب کارگران بر حجم تولید نفت کلمبیا و یمن تاثیر منفی گذاشته و صادرات نفت سوریه نیز در نتیجه نا آرامی ها و تحریم ها کمتر شده است. آژانس بین المللی انرژی سازمانی که مقر آن در پاریس قرار دارد و خدمات مشاوره ای در زمینه انرژی به کشورهای صنعتی ارائه می دهد اعلام کرده که این تحولات، تولید روزانه نفت کشورهای تولید کننده غیر عضو اوپک را به میزان ۷۵۰ هزار بشکه کاهش داده است.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده که مجموعا روزانه ۸۰۰ هزار بشکه از صادرات ایران در نتیجه تحرریم های غرب متوقف خواهد شد و تهران مجبور شود نفت خود را به بهایی کمتر به کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی بفروشد.

بر اساس این گزارش، در حالی که نگرانی های بسیاری در زمینه عرضه بر بازار نفت سایه افکنده اند، عربستان حجم تولید روزانه نفت خود را به حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز رسانده و میزان صادرات نفت لیبی در حال بازگشت به روال قبل از خشونت های داخلی در این کشور است. آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهیانه خود که روز چهارشنبه منتشر شد، خاطر نشان ساخته که حجم تولید اوپک در ماه فوریه حدود ۳۱.۴۲ میلیون بشکه در روز بوده که بالاترین میزان از اواسط سال ۲۰۰۸ به شمار می رود.

در همین حال، برخی نگران حجم تولید ذخیره عربستان هستند. در حالی که تمامی کشورهای تولید کننده نفت معمولا از تمام ظرفیت تولید نفت خود استفاده می کنند، عربستان معمولا قسمتی از ظرفیت تولید خود را به عنوان ظرفیت ذخیره حفظ می کند، تا در صورت نیاز بازار بتواند از این ظرفیت ذخیره برای ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا در بازار استفاده کند.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده که با توجه به حجم تولید کنونی روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت عربستان، ظرفیت تولید ذخیره این کشور از ۲.۰۳ میلیون بشکه در روز در ماه ژانویه به ۱.۸۸ میلیون بشکه کاهش یافته است.

این گزارش می افزاید، آخرین باری که ظرفیت ذخیره اوپک به کمتر از ۳ میلیون بشکه در روز رسید، سال ۲۰۰۸ بود که بهای نفت به نحو قابل توجهی افزایش یافته بود.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی خود در مورد افزایش تقاضا برای مصرف نفت در سال ۲۰۱۲ را در همان حد ۸۰۰ هزار بشکه در روز حفظ کرده است. بر اساس جدیدترین گزارش این نهاد انرژی بین المللی همچنین میزان مصرف روزانه نفت در سال جاری ۸۹.۹ میلیون بشکه خواهد بود.