چین از ترکیه خواست به حاکمیت سوریه پایبند باشد

وزارت خارجه چین روز پنج‌شنبه به عملیات ارتش ترکیه در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه واکنش نشان داد و به آنکارا توصیه کرد به حاکمیت دمشق پایبند باشد.

اخبار بین‌الملل- به نوشته خبرگزاری فرانسه، «گنگ شانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین که امروز در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «چین همواره معتقد است که باید به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته و به آن‌ها پایبند بود.»

وی افزود: «متوجهیم که همه طرف‌ها عموما از تبعات احتمالی عملیات نظامی ترکیه نگران هستند و به ترکیه توصیه کرده‌اند که خویشتندار باشد.»

سخنگوی دستگاه دیپلماتیک چین همچنین گفت جامعه بین‌الملل باید برای یافتن راهکار دیپلماتیک برای بحران سوریه تلاش کند تا از افزوده شدن «عوامل تازه و پیچیده به این وضعیت» جلوگیری شود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته از آغاز عملیات ارتش این کشور در شمال سوریه به بهانه پاکسازی مرز دو کشور از حضور شبه نظامیان کرد وابسته به «پ‌‌ک‌ک» خبر داد. یک روز پیش از آن، اردوغان در گفت‌وگو با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا وی را متقاعد کرده بود که نیروهای آمریکایی این منطقه را ترک کرده و اجازه دهند عملیات ترکیه در این منطقه انجام شود.

شبه نظامیان کرد که در سال‌های اخیر در چارچوب گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» در نقش نیروی زمینی آمریکا در سوریه عمل کرده‌اند، موافقت آمریکا با عملیات ترکیه را «خنجر از پشت» توصیف کرده‌اند. آنکارا این گروه‌ها را یک «تهدید امنیتی» خوانده و مدعی است که قصد دارد با پاکسازی مرز، برای اسکان آوارگان سوری یک «منطقه امن» ایجاد کند.