اسپانیا خواستار اتمام درگیری‌ها در شمال سوریه شد

«جوزپ بورل» وزیر امور خارجه اسپانیا گفت، درگیری‌ها در سوریه به‌صورت نظامی قابل حل نیست و عملیات نظامی ترکیه در این منطقه متوقف شود.

به نوشته روزنامه اسپانیایی «ال‌پایس»، بورل روز پنجشنبه در نشست خبری مشترکی با «فدریکا موگرینی » مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، درگیری‌ها در سوریه با «شلیک گلوله خاتمه نمی‌یابد. نکته مهم این است که اتحادیه اروپا درقبال این مسئله همانند یک گروه همخوانی هماهنگ عمل کند، حتی اگر در آن صداهای مختلفی وجود داشته باشد».

این روزنامه نوشت، بورل روز چهارشنبه نیز خواستار توقف عملیات جنگی در شمال سوریه شده بود.

این در حالی است که دفتر نمایندگی اسپانیا در ناتو پیشتر در توئیت‌هایی از عملیات ترکیه برای تامین امنیت مرزهایش حمایت کرده بود اما دو روز بعد و پس از اعتراض اتحادیه اروپا به آنکارا، این توئیت‌ها را پاک کرده و موضعش را تغییر داد.

کشورهای مختلف اتحادیه اروپا مواضع مختلفی در قبال حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه اتخاذ کرده‌ و نهایتاً به محکوم کردن لفظی آن بسنده کرده‌اند.

به نوشته پایگاه «ای‌بی‌سی اینترنشنال»، اسپانیا قصد دارد وضعیت مرزهای ترکیه و سوریه را مورد ارزیابی قرار دهد تا درخصوص تمدید یا خروج از عملیات نظامی ناتو در حمایت از ترکیه تصمیم‌گیری کند.

از ماه ژانویه ۲۰۱۵ (دی ماه ۱۳۹۳)، ۱۵۰ پرسنل نظامی اسپانیایی مسئولیت عملیات مربوط به رسیدگی به آتش‌بار سامانه موشکی «پاتریوت» را بر عهده داشته‌اند. قرار بود این عملیات، ماه دسامبر سال آینده میلادی تمدید شود.

ارتش ترکیه از روز چهارشنبه به بهانه «مقابله با تروریسم» و «پاکسازی مرز سوریه و ترکیه» از حضور شبه‌نظامیان کردی که آنکارا آن‌ها را تروریست می‌داند، به شمال سوریه حمله کرد.

آغاز عملیات نظامی ترکیه یک روز بعد از آن صورت گرفت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پس از تماس تلفنی با اردوغان، از تصمیم خود برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از شمال سوریه خبر داد. کردها این اقدام آمریکا را «خنجر از پشت» توصیف کرده‌اند.