درخواست آلمان برای توقف صادرات سلاح به ترکیه

"مایکل رات"، معاون وزارت امور خارجه آلمان که نامزد ریاست حزب سوسیال دموکرات این کشور هم هست حملات ترکیه به شمال سوریه را غیر قابل قبول توصیف کرده و خواستار توقف صادرات تسلیحات به این کشور شد.

اخبار بین‌الملل- وی تصریح کرد که حملات نظامی ترکیه به شمال سوریه غیر قابل قبول است و باید دولت فدرال آلمان را وادار به تجدید نظر در موضع خود در قبال این کشور کند.

رات تاکید کرد که آلمان تا زمانی که حمله آنکارا به این منطقه کردنشین سوریه همچنان ادامه دارد نباید دیگر هیچ سلاحی را به ترکیه صادر کند. این توقف صادرات تسلیحات نباید تنها درباره مصوبات جدید اعمال شود.

سوئد هم خواستار توقف صادرات تسلیحات کشورهای اروپایی به ترکیه شده است. به گفته "آن لیند"، وزیر امور خارجه این کشور سوئد می خواهد در نشست هفته آینده وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای حمایت از این ایده خود تبلیغ کند.

وی همچنین اعلام کرده است که اگر شرایط بدتر شود سوئد همچنین پیشنهاد اقدامات سختگیرانه و محدود کننده را مورد ارزیابی قرار می دهد. البته این امر برای نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا برنامه ریزی نشده است.

این اقدامات سختگیرانه به گفته وزارت امور خارجه سوئد می تواند شامل تحریم های اقتصادی و یا تحریم علیه اشخاص خاص باشد.

دولت هلند هم تنها 48 ساعت پس از آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه اعلام کرد که صادرات سلاح به ترکیه را به حالت تعلیق در خواهد آورد.

پیش از این دولت فنلاند نیز از متوقف کردن صادرات سلاح به ترکیه تا اطلاع ثانوی خبر داده بود.

عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال شرق سوریه با نام عملیات «چشمه صلح» که از بعد از ظهر روز چهارشنبه به وقت محلی با اعلام رسمی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه آغاز شده، مخالفت‌های زیادی را در بین کشورهای منطقه و دیگر کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی به دنبال داشته است.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هم  روز پنج‌شنبه به کشورهای اروپایی هشدار داد که در صورت ادامه پیدا کردن انتقادات آنها از این عملیات نظامی، خیل عظیمی از پناهندگان سوری ساکن ترکیه -که تعداد آنها 3.6 میلیون نفر برآورد می‌شود- را راهی اروپا خواهد کرد.