شنیده ها از انتشار لیره جدید در سوریه

به گزارش افکار نیوز به نقل از ایرنا در دمشق ، در این ارتباط برخی از افراد معتقدند كه دولت با توجه به نوسان ارزش لیره در ماه های اخیر به خصوص در شش ماه گذشته به علت ناآرامی ها و انتقال بخش عظیمی از لیره های سوریه به عربستان در نظر دارد تا نوع جدیدی از لیره را برای كنترل ارزش آن و ناكام گذاشتن خارج كننده لیره سوریه منتشر و به جریان بیندازد.

در این ارتباط برخی معتقدند که تاکنون ۱۷۰ میلیارد لیره سوریه از طرق مختلف از این کشور به خارج منتقل شده است.

شنیده ها حاکی از آن است که برخی در این ارتباط برای ضربه زدن به اقتصادی سوریه تلاش دارند تا با ارایه دلار در داخل سوریه لیره های مردم را جمع آوری و سپس آنها را از سوریه به لبنان و در ادامه به عربستان منتقل کنند.

دولت سوریه تاکنون در این ارتباط برخی افراد را که قصد خروج مقادیر زیادی لیره به صورت قاچاق به لبنان داشتند، دستگیر کرده است که ارقام برخی از آنها میلیاردی بود.

نرخ برابری لیره سوریه نیز در برابر یورو و دلار در روزهای اخیر نوسان دارد و در زمان آغاز بحران در سال گذشته هر دلار برابر با ۴۸ لیره و هر یورو ۶۲ لیره مبادله می شد که اکنون هر دلار به حدود ۸۰ لیره و هر یورو به بیش از ۱۰۰ لیره رسیده است.

تارنمای ' سوریه الان ' امروز در این ارتباط با اعلام این که دمشق این روزها مشغول حرف و حدیثدر خصوص قانونی است که بزودی برای مقابله با جنگ علیه لیره سوریه اجرا خواهد شد، نوشت: قرار است اسکناس های جدیدی که چاپ آن ها پایان یافته با اسکناس های جاری معاوضه شود.

بر پایه این گزارش، این اقدام فقط برای افراد مقیم در سوریه صورت می گیرد و این اقدام باعثبی ارزش شدن مقادیر زیادی از اسکناس های قدیمی می شود که از کشور به روش های مختلف قانونی و غیرقانونی خارج شده است.

در این ارتباط همچنین مقرر شده است تا به شهروندان سه روز برای تعویض اسکناس های قدیم خود با اسکناس های جدید مهلت داده شود و رقم این مبادله نیز نباید بیش از ۱۰ هزار لیره سوریه باشد در غیر این صورت این اقدام نیازمند موافقت ویژه است.

تاکنون هیچ منبع و مقام رسمی در ارتباط با تغییر لیره خبر یا مطلبی منتشر نکرده است.

پیشتر ' ادیب میاله ' رییس بانک مرکزی سوریه نیز اعلام کرده بود که این بانک نقش محوری را در تعیین قیمت ارز ایفا خواهد کرد و در زمان مناسب دست به کار خواهد شد.

در همین حال با توجه به این که در هفته های اخیر دشمنان سوریه به جنگ اقتصادی علیه این کشور روی آورده اند، تارنمای مزبور نوشت: در کنار این اقدام اقتصادی باید در نظر داشت که نظام سیاسی در سوریه از حمایت و پشتیبانی فراوانی از سوی ایران و عراق برخوردار است.

علاوه بر این روسیه و چین نیز وارد عمل شدند و قرار است مسکو مبلغی را به عنوان قرض به دمشق پرداخت کند. پکن نیز متعهد شده که تمام تولید پنبه سوریه را خریداری کند.

پیشتر اخباری نیز در ارتباط با کمک های انساندوستانه دو میلیون دلاری چین به سوریه منتشر شده بود.

اخباری نیز به تازگی مبنی بر پیشنهاد دو کشور حوزه خلیج فارس به سوریه منتشر شده است که بر اساس آن فرآورده های کشاورزی و صنعتی سوریه به این کشورها ارسال و سپس از طریق این کشورها و به نام آنها به دیگر نقاط جهان صادر شود.

این خبر نیز در روزهای اخیر در سوریه شنیده می شود که به دنبال برخی سیاست های دولت برای کنترل قیمت ارز در ماه های گذشته و اعلام فروش ۱۰ هزار دلار به نرخ رسمی به افرادی که قصد سفر به خارج از این کشور را دارند، اکنون مشخص شده است که ۸۸۹ نفر از آنان اقدام به خرید این ارزها کرده ولی از کشور خارج نشده اند.

شنیده ها حاکی از آن است که دولت سوریه قصد دارد تا این افراد را به علت اخلال در روند کنترل بازار ارز و تسهیلات قایل شده برای مسافران خارجی تحت تعقیب قرار دهد.

نرخ برابر رسمی برخی ارزها در سوریه با نرح آزاد آن در روزهای اخیر بیش از ۲۰ لیره اختلاف دارد.