رقابت سخت «قیس سعید» و «نبیل القروی» در انتخابات تونس

امروز یکشنبه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تونس در حالی برگزار می‌شود که «نبیل القروی» نامزد این انتخابات هفته گذشته پس از دو ماه، از زندان آزاد شد.

اخبار بین الملل- نخستین دور انتخابات ریاست‌جمهوری روز ۲۴ شهریور برگزار شد و بنا بر اعلام کمیته عالی انتخابات تونس، «قیس سعید علی» (نامزد مستقل) با ۱۸.۴ درصد و «نبیل القروی» (حزب قلب تونس) با ۱۵.۶ درصد آراء توانستند به دور دوم راه بیابند.

قرار بود انتخابات ریاست جمهوری تونس، هفدهم نوامبر (۲۰۱۹) برگزار شود اما مرگ «الباجی قائد السبسی» رئیس جمهور فقید این کشور، انتخابات را جلو انداخت.

السبسی، ۲۵ جولای گذشته در ۹۲ سالگی درگذشت و طبق قانون که مقرر کرده طی مهلت ۹۰ روزه رئیس جمهور جدید انتخاب شود، «محمد الناصر» رئیس پارلمان مسئولیت‌های او را بر عهده گرفت.

سعید و القروی جمعه شب در آخرین مناظره تلویزیونی به سوالاتی درباره سیاست خارجی، امنیت و دفاع که بر اساس قانون اساس جزء اختیارات رئیس‌جمهور است، پاسخ دادند.

سعید که خود حقوقدان بازنشسته است، بر استقلال دستگاه قضایی و عدم دخالت احزاب در آن و ضرورت اجرای قانون برای همه تأکید کرد و القروی نیز اجرای اصلاحات در دستگاه اطلاعاتی برای نابودی تروریسم را پیشنهاد کرد.

در زمینه سیاست خارجی نیز سعید بر محوریت قضیه فلسطین تأکید کرد و گفت که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی «خیانتی بزرگ» است.

طبق گزارش شبکه الجزیره، القروی نیز پیشنهاد کرد که بندی در قانون اساسی در خصوص جرم بودن عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی، درج شود.

سعید همچنین بر اولویت مبارزه با فساد تأکید کرد و گفت که این پدیده باعث تقویت فقر و بی‌عدالتی اجتماعی می‌شود.

القروی که حزب وی «قلب تونس» در انتخابات پارلمانی اخیر پیروز شد و پس از حزب النهضه در مرتبه دوم قرار گرفته است، پیش از این گفته بود که حزب وی با النهضه برای تشکیل دولت ائتلاف تشکیل نخواهد داد.

وی افزود که فراکسیون پارلمانی حزب «قلب تونس» ممکن است با هر فراکسیونی به استثنای حزب النهضه و «ائتلاف الکرامه» وابسته به «سیف‌الدین مخلوف»، ائتلاف تشکیل دهد.

القروی همچنین به ارتباط با «آری بن مناشی» افسر سابق موساد و ملاقات با او اذعان کرده و مدعی شد که از اسرائیلی بودن او اطلاعی نداشته و مناشی خود را تبعه کانادا معرفی کرده بود.

پیشتر بن مناشی در یک ویدئویی با اشاره به اینکه به عنوان مشاور امنیتی اسرائیل فعالیت می‌کرده است، گفت که با القروی، برادر و همسرش در تونس ملاقات کرده و دو قرارداد امضا کرده است.

وی همچنین گفته بود که همسر القروی به حساب شرکت تحت مدیریت او مبلغ ۱۵۰ هزار دلار واریز کرده است.

پیش از این رسانه‌های تونسی گزارش دادند که القروی با مناشی به منظور تبلیغات برای او در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری قرارداد امضا کرده بود.