منع آمد و شد در پایتخت اکوادور

رئیس جمهوری اکوادور به ارتش دستور داد تا از ساعت سه بامداد در کیتو پایتخت این کشور و مناطق اطراف آن منع آمد و شد اجرا کند.

اخبار بین‌الملل- وی در پیامی تلویزیونی خطاب به مردم اکوادور گفت: امنیت را به تمام مناطق اکوادور برمی گردانیم. منع آمد و شود را در کیتو آغاز می کنیم. به فرماندهی نیروهای مسلح دستور دادم تا فورا اقدامات لازم را برای بازگرداندن نظم به تمام نقاط اکوادور اتخاذ کنند.

رئیس جمهوری اکوادور همچنین از رهبران اعتراض های اخیر در این کشور به خاطر پذیرش مذاکرات تشکر کرد.

معاون ریاست جمهوری اکوادور پیش تر اعلام کرده بود که تعداد افرادی که در ناآرامی های اخیر در این کشور بازداشت شده اند به بیش از ۷۰۰ نفر رسیده است.

«لنین مورنو» رئیس جمهوری اکوادور در پی اعتصاب و اعتراض‌ های سراسری علیه حذف یارانه سوخت، در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد.

این اعتراض ها پس از آن آغاز شد که دولت در راستای اجرای بسته اصلاحاتی اقتصادی و مالی روز پنجشنبه گذشته یارانه سوخت را حذف کرد.

در پی عملیاتی شدن طرح حذف یارانه‌ های سوخت، رانندگان تاکسی، اتوبوس و کامیون‌ ها خیابان‌های «کیتو» پایتخت و «گوایکیل» دومین شهر اکوادور را مسدود کردند.

همچنین ایستگاه‌های اتوبوس تعطیل شد و اتحادیه‌ها، دانشجویان و گروه‌های قومی بومی به معترضان پیوسته و با آتش زدن لاستیک جاده‌ها را بستند.

یکی از معترضان گفت: تا زمانی که دولت یارانه‌ها را بازنگرداند این اعتراض ها ادامه پیدا می‌کند و ما کشور را فلج می‌کنیم.

مقام‌های مربوطه می‌گویند که حذف یارانه‌ های سوخت برای کمک به بهبود شرایط اقتصادی و مقابله با قاچاق، ضروری است.

مورنو که در انتخابات سال ۲۰۱۷ به ریاست جمهوری رسید و جانشین «رافائل کوره‌آ» شد، اعلام کرده که یارانه سوخت طی ۴۰ سال گذشته اقتصاد کشور را مختل کرده است. وی افزود: اجازه نخواهد داد اعتراضات کشور را فلج کند.

دولت اکوادور در راستای اجرای اصلاحات اقتصادی روز سه‌شنبه اعلام کرد که از سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) خارج می‌شود تا بتواند تولید نفت و درآمدهای نفتی خود را افزایش دهد.