عراق پیش نویس بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را تهیه می‌کند

روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» به نقل از منابع شرکت کننده در نشست‌های وزیران خارجه اتحادیه عرب برای بررسی موضوع عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات اعلام کرد موضوع بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب در نشست پشت درهای بسته این وزرا مطرح شد.

اخبار بین الملل- به گفته منابع مذکور، در این نشست، عربستان سعودی پیشنهاد داد تصمیم در مورد موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به تعویق افتد تا عراق پیش‌نویسی را در این خصوص در قالب مراحل قانونی و مطابق با آئین‌نامه داخلی اتحادیه عرب ارائه کند و پیش‌نویس این تصمیم از طرف عراق به کشورهای عربی ارائه شود.

منابع حاضر در نشست روز گذشته اتحادیه عرب ادامه دادند: پیش‌نویس تهیه شده توسط عراق در نشستی به درخواست عراق و در سطح وزیران خارجه کشورهای عربی به رای گذاشته می‌شود. از این لحاظ که عراق ریاست دوره کنونی اتحادیه عرب را برعهده دارد.

منابع مذکور گفتند که عراق تحرکات خود را برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب زودتر از این و به طور مشخص در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل آغاز کرده است.

این منابع افزودند: در نیویورک، محمد الحکیم، وزیر خارجه عراق با ولید المعلم همتای سوری خود دیدار کرد و در آن الحکیم از تمایل عراق برای پیشبرد روند بازگشت سوریه به اتحادیه عرب خبر داد. بخصوص که در حال حاضر عراق ریاست شورای اتحادیه عرب را برعهده دارد و المعلم در این دیدار ضمن تشکر از الحکیم گفت سوریه چیزی در این خصوص درخواست نمی دهد.

منابع رای الیوم گفتند، رای گیری درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب قبل از برگزاری اجلاس سران کشورهای عربی در ماه مارس سال آتی و در نشستی در سطح وزیران خارجه انجام خواهد شد.

به گفته منابع مذکور وزیران خارجه کشورهای عربی دیروز همچنین درباره این موضوع صحبت کردند که باید قبل از رای گیری درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تحرکاتی دیپلماتیک در قبال سوریه انجام شود تا دمشق سیگنال‌های مثبتی در سطح گفتمان دیپلماتیک و رسانه‌ای از خود نشان بدهد.

وزیران خارجه اتحادیه عرب روز شنبه پس از پایان نشست فوق العاده این اتحادیه در قاهره با موضوع تجاوز ترکیه به شمال سوریه خواستار کاهش سطح روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با آنکارا و قطع همکاری‌های نظامی با ترکیه و و بازنگری در روابط اقتصادی، فرهنگی و گردشگری با این کشور شدند.

در این بیانیه آمده است: هر گونه تلاش سوریه برای مقابله با اقدام ترکیه یک حق ذاتی برای اصل دفاع از خویشتن است. لبنان عراق و الجزایر هم خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شدند .

کشورهای قطر و سومالی دو کشوری بودند که در خصوص بیانیه پایانی اتحادیه عرب اعلام تحفظ کردند.