تلاش برای جمع‌ آوری بقایای تندیسهای بودا در افغانستان

گروه طالبان در اسفند سال ۱۳۷۹ پس از تسلط بر استان «بامیان» افغانستان، مواد منفجره را در بدنه مجسمه های بودا به نام های «صلصال» و «شهمامه»، جاسازی و آنها را منفجر کردند. تخریب  این مجسمه ها بازتاب گسترده ای در محافل بین المللی داشت.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه از کابل به نقل از مدیر موزه ملی افغانستان گزارش داد: افرادی که بر روی بازیابی قطعات مجسمه های تخریب شده بودا کار می کنند می گویند کار برای ترمیم این قطعات بسیار دشوار است. گروه طالبان ۱۸ سال پیش این مجسمه ها را تخریب کرد.  پس از سقوط دولت طالبان در همان سال، موزه ملی افغانستان، شروع به جمع آوری و بازگرداندن بقایای این مجسمه های تاریخی کرد.

محمد فهیم رحیمی  مدیر موزه ۱۰۰ ساله ملی افغانستان  گفت: این اقدام بسیار مهم است، زیرا این کار در واقع احیای میراث ماست.   هدف تازه ترین پروژه بازیابی جمع آوری هزاران قطعه تخریب شده این مجسمه ها درمدت سه سال آینده  با کمک آمریکا است.

وی افزود: ۴۰ سال جنگ، از اشغال افغانستان توسط  شوروی در دهه ۱۹۸۰  گرفته تا جنگ داخلی و جنگ علیه طالبان، بخش اعظم هنر، آثار باستانی و معماری افغانستان را نابود کرده است. بسیاری از این آثار دزدیده و در خارج از کشور فروخته شده است.

فهیم رحیمی گفت که این آثار باستانی به افغانستان تعلق دارد و نشان دهنده تاریخ و گذشته این کشور است.

به گفته وی گروه ترمیم این مجمسه ها درصدد است تا با استفاده از عکس های بایگانی شده و قدیمی و همچنین تصاویر سه بعدی شده آنها، پروژه بازیابی آثار را به پیش برد.

رویترز گزارش داد: یکی از اعضای گروه طالبان در گروه گفت وگوهای صلح با آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که این گروه هیچ برنامه ای برای تخریب آثار باستانی ندارد.

منابع خبری پیشتر گزارش داده بودند که دراثر حملات نظامی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در افغانستان بسیاری از مراکز و آثار تاریخی افغانستان تخریب شده است.