عفو بین‌الملل بازداشت و شکنجه فعال مصری را محکوم کرد

در این بیانیه آمده است، اسراء عبدالفتاح، فعال حقوق بشری مصر ۱۲ اکتبر توسط نیروهای امنیتی در لباس شخصی مورد حمله قرار گرفت و ربوده شد. روز بعد عبدالفتاح به دادستانی کل توضیح داد که توسط افسرانی که او را مورد ضرب و شتم قرار داده و برای خفه‌ کردن او تلاش کردند و  مجبورش کردند هشت ساعت بایستد،‌ شکنجه شده است.

اخبار بین‌الملل- نجیبه بونعیم، مدیر کمپین‌های عفو بین‌الملل در حوزه شمال آفریقا اعلام کرد، داستان اسراء عبدالفتاح درباره شکنجه‌اش که تنها چند روز پس از اقدامات مشابه علیه علاء عبدالفتاح، فعال و وبلاگ‌نویس بارز در بازداشت رخ داد، زنگ خطری است مبنی بر اینکه مقامات مصری استفاده خود از تاکتیک‌های وحشیانه را برای سرکوب مدافعان حقوق بشری تشدید کرده‌اند.

وی افزود، اسراء به دلایل ساختگی و به دلیل فعالیت در زمینه حقوق بشر به اجبار بازداشت شده است و باید فورا و بدون هیچ گونه قید و شرطی آزاد شود.

گزارش صادره از سوی کمیته ضد شکنجه سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ نشان داد که شکنجه در مصر به صورت سیستماتیک انجام می‌شود و با وجود اینکه نیروهای امنیتی دست به این اقدام می‌زنند اما دادستان و قضات مسؤول تسهیل در انجام شکنجه هستند.

بونعیم در ادامه گفت، دادستان کل مصر باید به استفاده ناهنجار از شکنجه که طبق قانون اساسی مصر و قوانین بین المللی حقوق بشر جرم است، پایان داده و برای مجازات مسؤولان آن، درمورد همه ادعاها درباره شکنجه تحقیق کند.

وی افزود، رفتار وحشتناک با اسراء عبدالفتاح یک پیام واضح برای جامعه جهانی است با این محتوا که مقامات مصر به هیچ وجه از ترساندن مخالفان برای ساکت کردن آنها دست نمی‌کشند. متحدان مصر باید موضع قاطعی بگیرند و برای مقامات روشن کنند که با ستم، شکنجه و بازداشت اجباری مدافعان حقوق بشر مسامحه نخواهند کرد.

مصر از گزارش سازمان‌های حقوق بشری انتقاد می‌کند و مدعی است این گزارش‌ها با واقعیت مغایرت داشته و با استناد به منابع ناموثق تهیه شده‌اند.