ماکرون و مرکل درباره دستیابی به توافق «برگزیت» ابراز خوش‌بینی کردند

رئیس جمهور فرانسه و صدر اعظم آلمان چهارشنبه شب به وقت تهران در یک نشست خبری در خصوص توافق در زمینه «برگزیت» ابراز امیدواری کردند.

اخبار بین الملل- به نوشته روزنامه «گاردین»، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در یک نشست خبری در شهر «تولوز» در فرانسه گفت بر این باور است که این مرحله نهایی مذاکرات برگزیت است و «به شکل فزاینده‌ای» این باور در او شکل گرفته که توافق با لندن مقدور است.

صدر اعظم آلمان با ادای احترام به «میشل بارنیر» مسئول مذاکرات برگزیت اتحادیه اروپا گفت که خواهان موفقیت همگان در این توافق است.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این نشست خبری گفت: «نظر من هم تمام آن چیزهایی است که صدراعظم گفت. امید و اراده ما این است که بتوانیم توافقی را تأیید کنیم و امیدوارم که این توافق در ساعات آتی حاصل شود.»

رئیس جمهور فرانسه با تشکر از میشل بارنیر به خاطر جدیت در مذاکرات بابت برگزیت گفت که امروز موارد مثبتی را شنیده و توافق در زمینه برگزیت در حال نهایی شدن است.

وی افزود: «می‌خواهم باور کنم که این توافق نهایی شده و ما می‌توانیم آن را فردا (پنجشنبه) وقتی رهبران اتحادیه اروپا با "بوریس جانسون " نخست وزیر انگلیس دیدار می‌کنند، تصویب کنیم.»

31 اکتبر (نهم آبان ۱۳۹۸) مهلت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا با و یا بدون توافق فرا خواهد رسید و بوریس  جانسون تاکید کرده که تا این زمان، کشورش را از اتحادیه اروپا با توافق و یا بدون توافق خارج خواهد کرد. در همین راستا دولت انگلیس توافقی را به اتحادیه اروپا تحویل داده و اعلام کرده که بروکسل تا  فردا وقت دارد نظرش را درخصوص بندهای آن اعلام کند.

توافق جدید جانسون تشکیل دو مرز قانونی و گمرکی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند را شامل شده و سازوکارهای مربوط به مرزهای فیزیکی را حذف می‌کند.

رسانه‌های انگلیسی امروز به نقل از منابع مطلع نوشته‌اند که به نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا اعلام شده است که طرف‌های حاضر در مذاکرات برگزیت در مورد تمام موضوعات به جز مسئله نحوه محاسبه «مالیات بر ارزش افزوده» در ایرلند شمالی توافق کرده‌اند و در صورتی که این مسئله هم حل شود، توافق برگزیت نهایی می‌شود.