هشدار روسیه درباره وضعیت انسانی سوریه

ارتش روسیه روز گذشته (جمعه) در خصوص اوضاع شمال و شمال شرقی سوریه اعلام کرد که در پی عملیات نظامی ترکیه، وضعیت انسانی در شمال سوریه همچنان بغرنج است. 

اخبار بین الملل- بنا به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، ارتش روسیه ضمن هشدار درباره پیامدهای منفی حملات ترکیه گفت که خطر از دست دادن کنترل عملیات و محافظت از مراکز بازداشت زندانیان «داعش» در شمال سوریه وجود دارد.

پیش از این وزارت خارجه مسکو در خصوص نقش عملیات نظامی ترکیه در تضعیف نگهبانی از زندانیان داعش در شمال سوریه اعلام کرده بود:‌«محافظت از شبه‌نظامیان بازداشتی داعش بعد از آغاز عملیات نظامی ترکیه در سوریه به معضل بزرگی تبدیل شده است».

نیروی هوایی روسیه از سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی به درخواست مستقیم «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه وارد مبارزات ضدتروریستی در این کشور شد.

طبق گزارش اینترفکس، ارتش روسیه در بیانیه خود همچنین اعلام کرد که دو پهپاد تروریستی را در شهر «لاذقیه» سوریه سرنگون کرده است.

علیرغم هشدارهای بین‌المللی، حملات ترکیه به سوریه ادامه دارد و در پی تجاوز آنکارا به استان حسکه، هشت غیر نظامی دیگر جان باختند. این در حالی است که آمریکا و ترکیه مدعی توقف پنج روزه حمله به سوریه شده بودند.

اوایل مهرماه نیز، ارتش روسیه اعلام کرد که یگان پدافندی این کشور  مستقر در پایگاه‌های «حمیمیم» و «طرطوس» در سوریه موفق به شناسایی و رهگیری ده‌ها پهپاد و موشک تروریست‌ها و نیروهای داعش در سال جاری میلادی  شده‌اند.

پیش از این ژنرال «ایگور کوناچنکوف» در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که ۵۸ پهپاد و ۲۷ موشک توسط نیروهای روسی مستقر در پایگاه دریایی «لاذقیه» رهگیری شدند.

ترکیه به همراه تروریست‌های موسوم به «ارتش آزاد» از هفدهم شهریور ماه عملیاتی را در شمال سوریه آغاز کرد. هدف ادعایی آنکارا، دور کردن خطر شبه‌نظامیان کُردی است که ترکیه آنان را تروریستی می‌داند. این عملیات، «چشمه صلح» نام دارد.

اخیراً یک هیئت روس در دیدار با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، ضمن اعلام حمایت ثابت از حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، اعلام کرد که مسکو مخالف هر گونه اقدام یا گامی است که این حاکمیت را نقض کند، باعث پیچیدگی وضعیت شود و بر تلاش‌های پایان بدادن به جنگ سوریه تأثیر بگذارد.