افزایش اختیارات «نظربایف» در عزل و نصب مقامات قزاقستان

«قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان با امضای فرمانی اختیارات «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور، پیشوای ملت و رئیس شورای امنیت این کشور را افزایش داد.

اخبار بین‌الملل- بنابر این فرمان، پیشوای ملت قزاقستان (الباسی) از این پس دوباره حق عضویت در دولت و تغییر و برکناری رؤسای شهر و نواحی و نظارت کامل بر برخی مؤسسات و اداره‌ها را به دست آورد.

تعیین تمام وزرا غیر از وزیر امور خارجه، دفاع و کشور، تنها با رضایت نظربایف صورت خواهد گرفت.

همچنین انتصاب روسای نهادهای بی واسطه تابع رئیس جمهور نیز بعد از دریافت رضایت نظربایف انجام خواهد گرفت که دفتر ریاست جمهوری، دادستان کل، کمیته امنیت ملی، آژانس‌های خدمات دولتی و مبارزه با فساد، بانک ملی، گارد جمهوری، سرویس امنیتی ریاست جمهوری، کمیته کنترل بودجه و اداره مدیریت امور رئیس جمهور از آن جمله است.

علاوه بر این رئیس جمهور فعلی قزاقستان باید رؤسای استان، شهرهای مهم و پایتخت را با رضایت رئیس شورای امنیت این کشور که ریاست آن را همچنین نظربایف بر عهده دارد انجام دهد.

طبق این دستور شیوه تعیین رئیس شورای امنیت قزاقستان نیز تغییر و انتخاب و تعیین کاندیدای این پست باید با نظربایف هماهنگ شود.

پیش از این رئیس جمهور قزاقستان این شخص را با توصیه و پیشنهاد دفتر ریاست جمهور این کشور تعیین می‌کرد.

نورسلطان نظربایف در 19 مارس سال 2019 میلادی از سمت رئیس جمهور قزاقستان کنار رفت و تنها وظیفه رئیس شورای امنیت این کشور را حفظ کرد.

پیش از این در سال 2017 میلادی پارلمان قزاقستان به وی حق مادام العمر ریاست در شورای امنیت این کشور را اعطا کرده بود.

بعد از رفتن نظربایف از سمت ریاست جمهوری «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس پارلمان قزاقستان رئیس جمهور جدید این کشور شد.

باید گفت که فرمان جدید تاکایف اختیارات وی به عنوان رئیس جمهور را محدود و توانایی‌های نظربایف را به طور چشمگیری گسترش می‌دهد.

نظربایف علاوه بر ریاست شورای امنیت این کشور همچنین سرپرستی حزب «نورآتن» حزب حاکم قزاقستان را بر عهده دارد.