نامه‌نگاری «مون» با امپراطور ژاپن در بحبوحه تنش‌های دو کشور

منابع رسانه‌ای از ارسال نامه رئیس‌جمهور دفتر «لی ناک یون» نخست‌وزیر کره جنوبی از سفر روز پنجشنبه او به توکیو به منظور دیدار با همتای ژاپنی و تحویل نامه رئیس‌جمهور کره جنوبی خبر داده است.

اخبار بین‌الملل- از نامه‌نگاری «مون جائه این» رئیس‌جمهور این کشور به امپراطور و نخست‌وزیر ژاپن خبر داده است؛ نامه‌نگاری که هدف از آن تلاش برای کاستن از تنش‌ها در روابط این دو کشور همسایه است.

دفتر «لی ناک یون» نخست‌وزیر کره جنوبی تایید کرده است که نخست‌وزیر این کشور قرار است در سفر روز پنجشنبه خود به توکیو نامه رئیس‌جمهور کره جنوبی را به «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن تحویل دهد.

طبق اعلام این دفتر، قرار است نخست‌وزیر کره جنوبی در توکیو با آبه شینزو یک دیدار 10 دقیقه‌ای داشته باشد.
طبق گزارش کی‌بی‌اس، احتمال می‌رود که مون در نامه خود تمایلش را برای بهبود روابط کره جنوبی و ژاپن ابراز کند و این نامه می‌تواند باعث کاهش تنش‌ها بین سئول و توکیو شود.

این رسانه کره جنوبی به گمانه‌زنی درباره احتمال درخواست مون جائه این برای برگزاری نشست دوجانبه سران دو کشور پرداخته است.
دفتر نخست‌وزیر کره جنوبی همچنین خبر داده که رئیس‌جمهور این کشور امروز سه شنبه از طریق یک کانال دیپلماتیک، نامه‌ای برای «ناروهیتو» امپراطور جدید ژاپن فرستاده است.

این دفتر اشاره‌ای به محتوای نامه ارسالی رئیس‌جمهور کره جنوبی برای امپراطور ژاپن نکرده است.

نامه‌نگاری سئول با توکیو در حالی انجام می‌گیرد که تنش‌ها بین دو طرف در نتیجه رأی سال گذشته دادگاه عالی کره جنوبی همچنان ادامه دارد.

این دادگاه به دلیل چهار شکایت مطرح شده علیه دو شرکت ژاپنی «نیپون استیل» و «سومیتومو متال» به دلیل اقداماتشان در زمان دوره استعمار توکیو علیه شبه جزیره کره در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵، آن‌ها را به پرداخت جریمه ۱۰۰ میلیون وون (۸۸ هزار دلاری) محکوم کرد.

مقام‌های دولت ژاپن ضمن رد این حکم اظهار داشتند که این موضوع قبلاً در معاهده ۱۹۶۵ امضا شده بین توکیو و سئول که باعث از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور شد، رفع شده است.

با شدت گرفتن تنش‌ها بین این دو کشور همسایه، سی و یکم مرداد ماه دفتر رئیس‌جمهور کره جنوبی از لغو معاهده دوجانبه اشتراک‌گذاری اطلاعاتی نظامی بین سئول و توکیو خبر داده بود.