برج سازی به قیمت تخریب بناهای تاریخی تاجیکستان

برخی از ساکنان این شهر همچنین مورخان و کشورشناسان مخالف تخریب بناهای قدیمی در دوشنبه هستند و بر این باورند که تعداد این بناهای قدیمی که نشانده دهنده تاریخ این کشور است به شدت کاهش یافته است و در حال حاضر به حدود ۳۰ بنا می‌رسد.  


اخبار بین‌الملل- آنها می گویند : «نمونه چنین بناهای در جایی دیگری یافت نمی شود یا اینکه شمار آنها بسیار اندک است؛ چراکه طرح بعضی از خانه‌ها را به صورت ویژه برای پایتخت تاجیکستان تهیه کرده بودند. »


«فردوس شکوراف»، شهروند ۷۵ ساله شهر دوشنبه، از زمان تولدش تاکنون، در این شهر زندگی کرده است، اما می گوید هر ساله با افزایش ساختمان های بلند و بتونی بی روح، انگیزه زندگی در این شهر برای وی کاهش می‌یابد.  


خانه این شهروند تاجیک نیز بر اساس نقشه شهرداری باید ویران شود، اما شکوراف می گوید که درک نمی کند که چرا بناهای جدید را در مکانی دیگر بنا نمی کنند.


به عقیده مورخان، حالا دیگر ارزش معماری این بناها مهم نیست، باکه ارزش تاریخی آنها است که اهمیت دارد. ممکن است برخی از این خانه ها از نظر معماری چندان خوب نباشد اما اهمیت آنها تاریخی است.
به گفته یکی از مورخان تاجیک، " تمامی شهرها از اطراف گسترش و توسعه می یابند اما پایتخت تاجیکستان از درون شهر، در واقع دوشنبه خود را می خورد و نابود می کند.


مقامات و معماران بر این عقیده اند که تنها ۱۰ بنا را در دوشنبه می توان به عنوان بناهای تاریخی و فرهنگی حفظ کرد. باقی بناها به نظر آنها، برای زندگی ساکنان خطرناک است و عمر این بناها به اتمام رسیده است.
 یکی از اعضای شورای شهرسازان دوشنبه در این باره می گوید: همه بناها در دوشنبه در سمت چپ ردخانه ساخته شده‌اند. بناهای قدیمی به دلیل ضعیف بودن در برابر زلزله باید تخریب شوند.

یک عضو مجلس نمایندگان تاجیکستان پیشتر گفته بود : اقدام مسوولین شهرداری در تخریب بناهای قدیمی این شهر به منظور برج سازی بی احترامی به تاریخ گذشته تاجیکستان است.

شادی شبدالف اظهار داشت بیشتر بناهای تاریخی شهر دوشنبه بخصوص در خیابان رودکی  (خیابان مرکزی این شهر) دارای طرحی زیبا هستند و هرکدام از آنها قدمتی بیش از ۸۰سال دارند و شهرداری باید از تخریب این بناها دست بکشد.

شهرداری دوشنبه اعلام کرده بود بنای ‌مسکونی و تجاری قدیمی به خاطر استهلاک و ناامن بودن و همچنین توجه به زیبایی شهر و با هدف برج سازی تخریب می شوند.