حماس از شکنجه فلسطینیها در زندانهای عربستان خبر داد

"سامی ابو زهری" در مصاحبه ای مطبوعاتی با اشاره به این که افرادی از کشورهای مختلف از زندانیان فلسطینی در عربستان بازجویی می کنند، افزود: حماس با تماس با برخی کشورها و مقامات سعودی، برای آزادی زندانیان فلسطینی بسیار تلاش کرده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده، ولی تا پایان بحران آرام نخواهد نشست.

اخبار بین‌الملل- طبق گزارش نهادهای حقوق بشری، عربستان چند ماه است که ده ها فلسطینی و افرادی با ملیت های عربی را بازداشت کرده و جنبش حماس اعلام کرده که در میان بازداشتی ها "محمد الخضری" نماینده این جنبش در عربستان و فرزند وی هستند.   

حماس در سپتامبر (شهریور- مهر) گذشته تاکید کرد که دستگیری الخضری در چارچوب موج بازداشت های بسیاری از فلسطینی های مقیم در عربستان بود و ۸۱ سال سن او، وضعیت بد جسمانی و جایگاه علمی الخضری که یکی از حاذق ترین پزشکان گوش و حلق و بینی است، مانع نشد که وی توسط مقامات سعودی بازداشت نشود. حماس افزود که ۵ ماه برای حل موضوع از طریق دیپلماتیک و میانجیگری سکوت کرد، اما به هیچ نتیجه ای نرسید.

در همین راستا مرکز حقوق بشری اروپا  - مدیترانه فاش کرد که مقامات سعودی ده ها فلسطینی را بازداشت کرده اند، اما تعداد دقیق آن ها مشخص نیست و گفته می شود بازداشتی ها ۶۰ نفر هستند اما تخمین زده می شود تعداد آن ها بالاتر باشد.

 این مرکز حقوق بشری در بیانیه ای افزود: ۱۱ خانواده فلسطینی به دستگیری و ربوده شدن فرزندان خود طی چند ماه گذشته در عربستان شهادت داده اند که در میان آن ها دانشجو، افراد مقیم، اساتید و تاجر به چشم می خورد. آنها بدون داشتن کیفرخواست مشخص از دنیای خارج جدا شده و به آنها اجازه تماس با نزدیکان و یا برقراری ارتباط با وکیل داده نشده است.

پیش تر نیز حساب کاربری مخالفان آل سعود گزارش داده بود که مقامات ریاض پس از نشست بحرین که با هدف زمینه سازی برای اجرای پروژه "معامله" قرن در منامه برگزار اما با شکست مواجه شد، اقدام به بازداشت و تحت فشار قرار دادن اتباع فلسطینی با هدف کاستن از آثار این ناکامی کرده اند.

«نشست منامه» در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۴ و ۵ تیرماه) با عنوان جعلی «صلح به خاطر شکوفایی اقتصادی» در قلب یک کشور عربی برگزار شد تا مقدمه‌ای برای اجرای معامله قرن باشد. نمایندگانی از کشورهای عربی شامل: مغرب، اردن، مصر، امارات و عربستان به علاوه میزبان در این نشست حضور داشتند. اما، همه گروه‌های فلسطینی به اتفاق این نشست را تحریم و از شرکت در آن خودداری کردند.