دیدار وزرای دفاع عربستان سعودی و آمریکا در ریاض

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا که دیروز (دوشنبه) در سفری از پیش اعلام نشده وارد ریاض شده بود، عصر امروز (سه‌شنبه) با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد.

اخبار بین الملل- شبکه خبری العربیه ضمن انتشار این خبر به جزئیات دیدار بن سلمان و مارک اسپر اشاره‌ای نکرده است.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا که دیشب وارد ریاض شده بود، در اولین دیدار رسمی خود با «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع و فرزند شاه سعودی گفت‌و‌گو کرد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) در این دیدار روابط واشنگتن و ریاض و «همکاری‌های استراتژیک و نظامی» دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین دو طرف در خصوص مسائل امنیتی و دفاعی و تهدیدات مشترک گفت‌و‌گو کردند.

این نخستین سفر «مارک اسپر» در سمت وزیر دفاع آمریکا به ریاض است. خبرگزاری رویترز در خصوص این سفر نوشت: «احتمالاً یکی از مقاصد وزیر دفاع آمریکا اطمینان دادن به عربستان سعودی، در شرایطی است که تنش‌ها میان ریاض و تهران افزایش یافته است».

این سفر مارک اسپر با آغاز رزمایش دریایی ایالات متحده و 50 کشور دیگر در خلیج فارس و دریای عمان همزمان شده است.

ناوگان پنجم دریایی آمریکا مستقردر غرب آسیا از برگزاری رزمایشی بزرگ با مشارکت چندین کشور در خلیج فارس، دریای عمان، دریای سرخ و خلیج عدن خبر داد. «رزمایش بین‌المللی دریایی 2019» با حضور 50 کشور و هفت سازمان بین‌المللی از دوشنبه به میزبانی فرماندهی مرکزی نیروهای دریایی آمریکا و ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا حاضر در منطقه آغاز شد.

به نوشته یونایتدپرس، فرماندهی مرکزی نیروهای دریایی آمریکا در این زمینه گفت که این رزمایش در خلیج فارس، دریای عمان ، خلیج عدن و دریای سرخ انجام خواهد شد و شامل عملیات هوایی، دریایی، مقابله با مین‌های سطحی و زیرسطحی و تمرین محافظت از بنادر با وسایل زیرسطحی بدون سرنشین خواهد شد. این منبع خبری نوشت که این رزمایش بزرگ دریایی  12 نوامبر (سه شنبه 21 آبان) به پایان می‌رسد.