تجمع معترضان مقابل بانک مرکزی

در ادامه تظاهرات مردمی لبنان٬ خیابان میان ساختمان وزارت کشور و ورودی بانک مرکزی در بیروت تبدیل به میدان جدید اعتراضات ملت لبنان شد که با شعارهای خود٬ قلب نظام را نشانه گرفتند: استعفای ریاض سلامه٬ مجازات فاسدان٬ بازگرداندن اموال ٬ افزایش مالیات بر سود٬ حق مسکن و... از جمله مواردی بود که معترضان در مقابل بانک خواستار آن بودند و فریاد می‌زدند. تظاهرات‌کنندگان لبنانی که بیش از 6 ساعت روی زمین نشستند٬ رئیس بانک مرکزی را متهم به ورشکسته کردن لبنان کردند.

اخبار بین‌الملل- این تظاهرات گسترده‌ترین تحرک اعتراضی لبنانی‌ها بود که در مقابل بانک مرکزی انجام شد و پیش از این تا این حد سابقه نداشت. این بار گروهی از تظاهرات‌کنندگان توانستند با اصرار بر ماندن در خیابان٬ تعدادی از فعالان را بسیج کنند تا حدود دوساعت پس از آغاز این تجمع٬ به صحنه آن برسند.

این تظاهرات‌کنندگان شعارهایی ضد ریاض‌سلامه سرداده و وی را نوکر آمریکایی‌ها دانستند.

بیشتر این معترضان می‌گفتند که با توجه به اهمیت اصلاح سیاست‌های مالی و نقدی که در انباشت ثروت بانک‌ها و سپرده‌گذاران بزرگ شرکت دارد٬ به سمت بانک لبنان آمده‌اند.

علاوه بر این شعارهای قابل‌توجهی نیز در خصوص همکاری بانک‌ها با تحریم های آمریکا ضد لبنان سر داده شد. در این میان فعالان طرفدار حزب‌الله نیز با در دست‌داشتن پلاکاردی در کنار مردم بودند.

اما مهم‌ترین نکته در موفقیت تظاهرات دیروز در محافظت از رویکرد مبارزه طبقاتی بود که در حال‌حاضر بر فضای تظاهرات‌‌‌های این کشور حاکم است.

در همین راستا٬ اینکه نجیب میقاتی٬ مدیریت وام های مسکن را بر عهده دارد٬ نمونه‌ای بارز است که بر فساد بانک‌ها دلالت می‌کند. البته در این میان تظاهرات‌کنندگان فواد سینوره را نیز از این شعارها بی‌نصیب نگذاشته و در اشاره به ضرورت بازگرداندن اموال غارت‌شده شعارهایی ضد وی سر دادند.

قابل‌توجه است که تظاهرات‌کنندگان تاکید کردند که مهم‌ترین هدف آنها سقوط ریاض‌سلامه و محاکمه وی و بازگرداندن اموالی است که به سود بانک‌ها غارت‌شده‌اند.

العهد:بسته‌شدن خیابان‌های صیدا

تظاهرات‌کنندگان لبنانی در صیدا از ساعت 5 صبح٬ تعدادی از خیابان‌‌های شهر و به ویژه ورودی شمال را بستند.

در این میان گشت‌های ارتش در میان مناطق شهر حضور دارند.

نشست انجمن بانک‌ها با حریری

انجمن بانک های لبنان امروز در خصوص توافق درباره موضوع دلار با سعد حریری نخست‌وزیر این کشور جلسه‌ای برگزار خواهد کرد. لازم به ذکر است که بانک مرکزی در پی ادامه تعطیلی بانک‌ها از جمعه گذشته هیچ‌گونه مداخله‌ای در این خصوص ندارد.