کمپین توئیتری سعودی ها برای تخریب چهره سید حسن نصرالله

شبکه خبری المیادین و المنار امروز (چهارشنبه) به نقل از "مارک اوون جونز" استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه "حمد بن خلیفه قطر"، گزارش دادند که حساب های توئیتری مشکوک بسیاری در جریان اعتراضات لبنان ایجاد شده و محل آنها عربستان سعودی بوده است.

اخبار بین‌الملل- جونز در گزارشی می نویسد، کمپین توئیتری برای تخریب سید حسن نصرالله شکل گرفته است؛ این مساله نباید تعجب برانگیر باشد، زیرا سعودی ها از هر فرصتی برای انتقاد از شخصی مانند حسن نصرالله استفاده می کنند.

براساس این گزارش، هشتگ هایی از قبیل "نصرالله یکی از آنهاست" و "تو و تسلیحاتت دست از سر ما بردارید" در انتقاد از دبیر کل حزب الله لبنان منتشر شده است.

رسانه های لبنانی با استناد به گزارش مارک جونز اعلام کردند که حدود ۶ هزار و ۵۰۰ توئیت از طریق ۴ هزار و ۵۰۰ حساب شبکه اجتماعی توئیتر منتشر شده که موارد جالبی در مورد آنها وجود دارد.

شبکه خبری المنار به نقل از جونز نوشت: اکثر حساب ها در ماه سپتامبر (شهریور) ایجاد شده که مشخصاً پیش از تشدید تظاهرات در لبنان بوده است. ۱۸۰ حساب در ماه گذشته شکل گرفته که در مقایسه با حدود میانگین ۳۱ حساب در ماه فاصله بسیاری دارد.

به نوشته جونز، میزان ایجاد حساب در توئیتر در اکتبر ۲۰۱۹ از ماه سپتامبر و در جریان اعتراضات پیشی گرفت. بسیاری از حساب های جدید نشانه هایی از انتشار برخی توئیت ها برای تخریب این شخصیت یعنی سید حسن نصرالله است.

براساس این گزارش، بررسی محل انتشار این توئیت ها نشان می دهد که بیشتر آنها در عربستان سعودی هستند و حدود ۳۵ درصد از ۲ هزار و ۲۹۷ حساب مربوط به سعودی ها است.

مارک جونز نوشت: درحالیکه عربستان بیشترین جمعیت توئیتری را دارد، من معمولاً نوعی ازدحام در هشتگ های انتقاد از ایران، حوثی ها یا حزب الله می بینم. برخی از حساب های اخیراً ایجاد شده در سپتامبر و اکتبر ۲۰۱۹ جعلی هستند.

کاربران سعودی در اوایل ماه جاری میلادی نیز از طریق انتشار توئیت هایی سعی در به انحراف کشیدن اعتراضات عراق داشتند. نتایج بررسی‌ها نشان می داد ۷۹ درصد از پیام‌هایی که در توئیتر درباره «تظاهرات در عراق» منتشر می‌شد مربوط به کاربران سعودی بود.

بر اساس اعلام یکی از کاربران فضای مجازی، ۷۹ درصد از پیام‌های منتشرشده با هشتگ «#العراق_ینتفض» (عراق به پا می‌خیزد) مربوط به کاربرانی از عربستان سعودی هستند.