"اعتراض پاک" حامیان کاتالونیا در بارسلون

صدها تن از معترضان حامی کاتالونیا شامگاه سه‌شنبه با تجمع در "میدان اسپانیا" بار دیگر به حبس گروهی از جدایی‌طلبان این منطقه اعتراض کردند. یکی از معترضان، این جدایی‌طلبان را "زندانیان سیاسی" توصیف کرد و گفت، اعتراضات تا آزادی تمامی آن‌ها ادامه خواهد داشت.

اخبار بین‌الملل- به گفته خبرنگار یورو نیوز، معترضان به خوبی توجه مردم را جلب کردند. او گفت: روز شنبه یک تجمع اعتراضی بزرگ دیگر در بارسلون برگزار می‌شود که حاصل کار دو انجمن اصلی حامی استقلال است. این اعتراضات، کاتالونیا را دوباره در کانون توجه قرار داده است و مطبوعات بین‌المللی راجع به آن صحبت می‌کنند. بنابراین، این واکنش مثبتی به برگزارکنندگان این اعتراضات است.

یوآخیم تورا، رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا هم در مصاحبه‌ با رویترز خطاب به دولت مرکزی اسپانیا گفته است: بیایید درباره مسائل مختلف مذاکره و گفت‌وگو کنیم. مشخص است که دولت کاتالونیا با پیشنهاد خود درباره اینکه یک رفراندوم مورد قبول بین اسپانیا، کاتالونیا و جامعه بین‌المللی باشد، پای میز مذاکره می‌نشیند.

احزاب اصلی اسپانیا مکررا درخواست‌ها برای برگزاری یک همه‌پرسی استقلال را رد کرده و پدرو سانچز، نخست‌وزیر موقت این کشور در جریان سفر به کاتالونیا، تورا را به ناکامی در انجام وظیفه‌اش برای برقراری نظم و محکوم کردن خشونت‌ها متهم کرد.

اعتراضات در کاتالونیا و مادرید به دنبال صدور حکم حبس تا ۱۰ سال برای ۹ تن از ۱۲ تن از رهبران سیاسی جدایی‌طلب کاتالونیا از سر گرفته شد. این محکومان در همه‌پرسی استقلال ۲۰۱۷ این منطقه دست داشتند که از دید اسپانیا غیر قانونی بوده است. این ناآرامی‌ها در کاتالونیا و مادرید یک چالش برای نخست‌وزیر موقت اسپانیا محسوب می‌شود که در ماه آتی با انتخابات پارلمانی روبروست.

یوآخیم تورا همچنین گفت، جنبش جدایی‌طلبی به دنبال کسب بیش از ۵۰ درصد از آرای پارلمانی است. وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال برگزاری یک همه‌پرسی جدید بدون رضایت اسپانیا گفت، به دنبال یک توافق گسترده در میان احزاب کاتالونیا بر اساس یک نقشه راه با هدف استقلال منطقه است؛ بنابراین، هیچ گزینه‌ای رد نمی‌شود.

آنچه که یوآخیم تورا آن را رد کرده، درخواست برای برگزاری انتخابات زودهنگام در منطقه است. وی همچنین در گفت‌وگو با رویترز گفت، از راهپیمایی‌های صلح‌آمیز حمایت می‌کند و ادامه داد: سانچز در صورت رد مذاکرات، غیرمسئولانه عمل می‌کند.

رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا با تاکید بر موضعش درباره محکومیت هرگونه خشونت، خواستار تشکیل یک کمیسیون پارلمانی برای بررسی واکنش پلیس در قبال آشوب‌ها شد.