هشدار مسکو به آمریکا به اشغال التنف

روسیه روز چهارشنبه از آمریکا خواست به اشغال سه ساله پایگاه نظامی «التنف» در سوریه خاتمه دهد.

اخبار بین الملل- به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای بدین منظور اعلام کرد که بر اساس یادداشت تفاهم بین روسیه و ترکیه، حضور نیروهای ترکیه در «منبج» و «عین العرب» (کوبانی) ممنوع است.

«سرگئی ورشینیگ» معاون وزارت خارجه روسیه در این باره به خبرنگاران گفت: «نظامیان آمریکا در این منطقه به طور غیر قانونی مستقر هستند و مسیرهای منتهی به عراق و سوریه را مسدود کرده‌اند. ما خواستار خاتمه اشغالگری آن‌ها هستیم.»

در بخش دیگر بیانیه وزارت خارجه روسیه در این باره آمده است که بر اساس یادداشت تفاهم 22 اکتبر(سی‌ام مهر ماه) حضور مرزبانان سوریه در بسیاری از نقاط مرزی سوریه و ترکیه را مجددا میسر می‌سازد.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه اعلام کردند به توافقی در خصوص شمال سوریه دست پیدا کرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، توافق بین روسیه و ترکیه بعد از تماس‌های مستمر بین مسکو، دمشق و کُردها حاصل شد.

وزارت خارجه روسیه در خاتمه بیانیه خود اعلام کرد که مسکو به کُردها احترام می‌گذارد و بدین منظور لازم است که مشکلات آن‌ها در  قالب گفت‌وگو با دمشق بررسی و رفع شود.

آمریکا سال 2016 یک پایگاه نظامی در 24 کیلومتری غرب التنف در سوریه ایجاد و از آن مکان برای آموزش شبه نظامیان ضد دولتی استفاده کرد. گفته می‌شود که آمریکا چند بار از این پایگاه مواضع ارتش سوریه را هم هدف قرار داد.

دولت سوریه نیز بارها تأکید کرد که حضور نظامیان آمریکایی در این کشور غیرقانونی است و پایگاه التنف و دیگر پایگاه‌های آمریکا در سوریه باید تعطیل شوند.