چین به دنبال صلح پایدار در افغانستان

ماه گذشته هیاتی از طالبان وارد پکن پایتخت چین شد و مذاکراتی با مقام های این کشور انجام داد به دنبال این نشست، گروه های درگیر در نبردهای داخلی افغانستان به چین دعوت شده اند تا درباره پیشبرد فرایند صلح با یکدیگر و با میانجیگری چین گفت و گو کنند.

اخبار بین‌الملل- دعوت طرف های درگیر در جنگ افغانستان به پکن، بخشی از تلاش های چین برای پایان دادن جنگ در افغانستان بخصوص پس از آن است که مذاکرات سال های گذشته آمریکا با هیات های طالبان به شکست انجامید.

چین دارای مرز مشترک با افغانستان است و صلح در مرزهای این دو کشور برای پکن اهمیت بالایی دارد طرفین درباره این موضوع و فرایند صلح و سازش، ماه گذشته در پکن با یکدیگر گفت و گوهایی انجام دادند.

سهیل شاهین سخنگوی طالبان در توئیتی اعلام کرد چین از گروه های مختلف افغانستان برای گفت و گوهای صلح در پکن دعوت کرده است.

این گفت و گوها، نوعی مذاکره میان گروه های داخلی افغانستان با میزبانی چین محسوب می شود با توجه به شکست آمریکا در گفت و گوهایش با طالبان، چین عزم خود را برای محکم کردن جای پایش در افغانستان جزم کرده است.

قرار بود که در جریان مذاکرات طالبان با آمریکا توافق شود که با دادن تضمین هایی از سوی طالبان برای برداشتن گام هایی در راستای صلح ، نیروهای آمریکایی و دیگر کشورها نیز از افغانستان خارج شوند اما یک ماه قبل زمانی که براثر یک بمب گذاری در کابل ۱۲ نفر از جمله یک سرباز آمریکایی کشته شدند، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مذاکرات را متوقف کرد.

آمریکا تاکید دارد که طالبان باید با دولت افغانستان وارد گفت و گو شود اما طالبان این دولت را وابسته و دست نشانده آمریکا می خواند.

با این وصف حالا طالبان می گوید تمامی کسانی که در مذاکرات پکن شرکت می کنند در واقع بر اساس مواضع دولتی حضور نمی یابند بلکه دیدگاه های خود را درباره فرایند صلح و پایان دادن به درگیری ها مطرح می کنند و برای همین تفاوت اساسی بین مذاکرات با آمریکا و گفت و گوهای چین وجود دارد.

«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین هم گفته است که کشورش از پیشرفت در فرایند صلح در افغانستان کاملا حمایت می کند و برای تحقق این هدف از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.