کارشناس عرب، ترامپ را در مساله سوریه سردرگم دانست

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا فاش کرد که کشورش قصد دارد با ارسال تانک و زره پوش حضورش را در مناطق نفتی در «الحسکه» و شرق «دیرالزور» در سوریه تقویت کند، آن هم با این بهانه که می خواهد مانع از تصرف مناطق یاد شده توسط گروه تروریستی «داعش» شود.

اخبار بین‌الملل- عطوان این عقب نشینی رئیس جمهوری آمریکا را بیانگر «سردرگمی مواضع ترامپ در خصوص سوریه» دانست و نوشت: در واقع ترامپ پس از آنکه از سوی کنگره و برخی از ژنرال های ارتش آمریکا به شدت تحت فشار قرار گرفت، از تصمیم خود در خصوص سوریه صرف نظر کرد و بخاطر پشت کردن به همپیمانان کرد خود از سوی رهبران آمریکا به ویژه سناتور « لیندسی گراهام» یکی از برجسته ترین نزدیکان ترامپ در حزب جمهوریخواه، مورد انتقاد و اتهام قرار گرفت.

وی افزود: به نظر می رسد تشکیلات «نیروهای دمکراتیک سوریه» که بر میدان های نفتی این کشور در شرق فرات مسلط هستند، می خواهد همچون ترامپ از موضع کنونی خود صرف نظر کرده و به دامان آمریکا بازگردد . این در حالی است که این گروه شبه نظامی با میانجی گری روسیه به منظور در امان ماندن از حملات نظامی ترکیه توافقنامه های متعددی با دولت سوریه منعقد کرده است. آنکارا چندی پیش به منظور ایجاد منطقه امن برای خود تا عمق ۳۲ کیلومتری مرزهای سوریه و دور کردن شبه نظامیان کرد از مرزهای خویش تهاجم نظامی را به شمال سوریه آغاز کرد.

ترامپ پنجشنبه گذشته پس از تماس تلفنی با «مظلوم عبدی» فرمانده کل نیروهای دمکراتیک سوریه از موضع خود منصرف شد و تاکید کرد که نیروهای آمریکایی تا مدت زمان زیادی در شمال شرق سوریه باقی خواهند ماند.

عبدی از موضع اخیر آمریکا استقبال کرده و آمادگی خود را جهت بازگشت زیر چتر آمریکا اعلام کرد و به اقدامات اتخاذ شده در خصوص بازگشت وی و نیروهایش به دامان دولت سوریه پایان دهد.

عطوان با توجه به موارد یاد شده پیش بینی کرد که این امر بدون شک خشم دولت سوریه، روسیه و ترکیه را برخواهد انگیخت و با توجه به گزارش های خبری دریافت شده از منطقه، این امر چه بسا باعث قرار گرفتن روسیه و سوریه و ترکیه در یک جبهه واحد علیه نیروهای دمکراتیک سوریه و رهبران تشکیلات خودگردان کردها شود.

به اعتقاد این کارشناس مسائل سیاسی جهان عرب، ترامپ در واقع در صدد آن نیست که ذخایر نفت و گاز سوریه در اختیار داعش قرار نگیرد، بلکه می خواهد مانع از دستیابی ارتش سوریه به منابع یاد شده شود و می خواهد دولت دمشق را از این ثروت یعنی ۳۵۰ هزار بشکه نفت در روز محروم نگه دارد و می خواهد از آن در وهله اول برای تامین سوخت مورد نیاز خود بهره برداری کرده و از باقیمانده درآمد حاصل از فروش آن در طرح های بازسازی شمال سوریه استفاده کند.

سردبیر رأی الیوم معتقد است که حضور نیروهای آمریکایی در شرق فرات و سلطه آنها و همپیمانان کردشان بر ذخایر نفت سوریه زیاد طول نخواهد کشید و احتمال می رود که این نیروها از سوی ائتلاف روسیه - سوریه و یا نیروهای «الحشد الشعبی» عراق مستقر در جبهه آن سوی مرزها، مورد تهاجم قرار گیرند.

عطوان تاکید کرد: ترامپ فقط در اندیشه ثروت اندوزی است و تنها دلیلش برای پایان دادن به حمایت از کردها آن است که تشکیلات نیروهای دمکراتیک سوریه قادر به تامین هزینه چنین حمایتی نبودند و این احتمال وجود دارد که با تسلط یافتن شرکت های آمریکایی بر میدان های نفتی و درآمد حاصل از تولید نفت در آنها، هزینه نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه را تامین کند.

به گفته این تحلیل گر سیاسی ، بازگشت مجدد کردها به اردوگاه آمریکا و از پشت خنجر زدن به روسیه و سوریه توسط آنان به رغم اینکه آمریکا بارها به آنها خیانت کرده است، بار دیگر ثابت کرد که نمی توان به کردهای سوریه و وعده هایشان اعتماد کرد و در این خصوص کاملا همانند ترامپ هستند.

سردبیر رأی الیوم از اینکه کردهای سوریه از تجربه های گذشته خود درس عبرت نگرفته اند و به دنبال آمریکایی ها و اسراییلی ها به راه افتاده اند و با آنها علیه عرب ها و ترک ها و هم اکنون روس ها در منطقه همپیمان شده اند، ابراز تاسف کرد.

عطوان پیش بینی کرد: ارتش سوریه که تا کنون با حمایت روسیه توانست بخش عمده سرزمین سوریه را بازپس گیرد ، بدون شک منطقه شمال شرق سوریه و میدان های نفتی آن را دیر یا زود بازپس خواهد گرفت و آمریکایی ها شکست خورده از آنجا عقب نشینی خواهند کرد و طبق معمول در این میان کردها  بازنده اصلی خواهند بود و این احتمال وجود دارد که در نتیجه اقدام اخیرشان ائتلاف سوریه و ترکیه بار دیگر علیه آنان شکل گیرد و با احیای توافقنامه «أضنه » زمینه را برای شکل گیری چنین ائتلاف و هماهنگی را هر چه سریع تر فراهم آورند.