کشمیر و گولن از علل تنش های دیپلماتیک میان هند و ترکیه

نشریه " اوراسیا تایمز" روز شنبه نوشت: ترکیه به یک مقصد محبوب برای جهانگردان هندی تبدیل شده است. در بین ماه های ژانویه تا جولای سال میلادی جاری سفر جهانگردان هندی به ترکیه ۵۴ درصد افزایش داشته و به رقم ۱۳۰ هزار نفر رسیده است.

اخبار بین‌الملل- روابط میان هند و ترکیه در دو ماه گذشته پس از آنکه رییس جمهوری ترکیه در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از اقدام دولت هند در لغو امتیازات خاص جامو و کشمیر انتقاد کرد، تیره شد.

پس از آن نارندرا مودی نخست وزیر هند سفر  خود به ترکیه را لغو کرد. روابط نزدیک ترکیه با پاکستان دلیل دیگر سردی روابط میان دهلی نو و آنکارا است. ترکیه همچنین از پاکستان در گروه ویژه اقدام مالی حمایت کرده است که سبب نارضایتی بیشتر هند شد.

هند هفته گذشته اعلام کرد که صادرات دفاعی خود به ترکیه را کاهش می دهد و همچنین یک قرارداد ساخت کشتی جنگی برای نیروی دریایی هند به ارزش ۲.۳ میلیارد دلار را با ترکیه لغو کرد. دهلی نو دلیل این اقدامات را روابط نزدیک نظامی ترکیه با پاکستان اعلام کرده است.

دهلی نو همچنین از عملیات نظامی ترکیه در سوریه انتقاد کرده است.

"رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهور ترکیه در تاریخ ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی این کشور در مناطق شمالی سوریه، جایی که در ماه‌های گذشته تحت کنترل شبه نظامیان کرد نزدیک به «پ‌ک‌ک» قرار داشته، خبر داد. جنگنده‌ها و واحدهای توپخانه‌ای ارتش ترکیه از چهارشنبه شب بارها مناطق مختلف شمال سوریه را هدف قرار داده‌اند.

از سوی دیگر اردوغان از هند به دلیل حمایت این کشور از فتح الله گولن ناراضی است. با وجود درخواست های آنکارا دهلی نو فعالیت سازمان های وابسته به گولن را متوقف نکرده است.

آنکارا معتقد است که جنبش گولن به هند نفوذ کرده است و دهلی نو اقدام لازم برای کنترل فعالیت این جنبش را انجام نمی دهد.

پیش از این پاکستان ۲۸ مرکز وابسته به گولن را در این کشور مسدود کرد. دادگاه عالی پاکستان نیز از دولت این کشور خواسته است تا سازمان گولن را یک سازمان تروریستی معرفی کند.

گمانه زنی ها حاکی است که صدها مدرسه در داخل ترکیه و بیش از ۱۰۰۰ مدرسه در ۱۳۰ کشور دنیا با جنبش گولن در ارتباط هستند. جنبش گولن در ترکیه که مروج مدارا و تسامح است به یکی از بزرگترین شبکه های اسلامی در جهان تبدیل شده است.  اردوغان گولن را متهم به دست داشتن در کودتا و همچنین تلاش برای برکناری وی از قدرت کرده ست.