ادامه مذاکرات هسته‌ای آمریکا با عربستان سعودی

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا امروز شنبه اعلام کرد مذاکرات با عربستان در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور در حال انجام است.

اخبار بین الملل- وزیر انرژی آمریکا در نشستی در ابوظبی گفت: واشنگتن تمام تلاش خود را برای تدارک عرضه جهانی نفت بکار گرفته است. پری افزود: ما به سیاست‌های اوپک اهمیتی نمی‌دهیم، هر کاری که بتوانیم انجام داده تا آماده عرضه جهانی باشیم.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سال گذشته گفت کشورش قصد دستیابی به سلاح هسته‌ای را ندارد، اما در صورت دستیابی ایران به آن، به این کار مبادرت می‌ورزد.

ریاض در حالی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید دارد که شرکت دولتی روس اتم به تازگی ساخت نیروگاه اتمی با طراحی جدید را به ریاض پیشنهاد داده است. سند نهایی نشست کمیسیون دولتی همکاری‌های روسیه و عربستان سعودی اخیرا انتشار یافت و در این سند به ساخت نیروگاه هسته‌ای و رآکتور‌های با قدرت پایین اشاره شده است. مذاکره شرکت روس اتم با عربستان سعودی برای ساخت رآکتور هسته‌ای با قدرت پایین از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان پیشتر گفت ریاض، خواستار غنی سازی اورانیوم برای برنامه قدرت هسته‌ای اش است؛ مسأله‌ای که احتمالاً مذاکرات عربستان با دولت آمریکا در مورد توافقی اتمی و نقش شرکت‌های آمریکایی در ریاض را پیچیده می‌کند.

عربستان تاکنون در برابر قبول استاندارد‌هایی که جلوی توانمندی این کشور برای غنی سازی اورانیوم و فرآوری پلوتونیم را می‌گیرد، مقاومت کرده است.