افشاگری واشنگتن‌پست در مورد رابطه پنهان مصر و کره شمالی

پس از آنکه سازمان‌های جاسوسی آمریکا قاچاق یک محموله تسلیحات از کره‌شمالی به مصر را کشف کردند، مقاماتی در قاهره تلاش کردند تا به نابودی کنترل شده برخی از اسناد داخلی دولت این کشور بپردازند.

اخبار بین الملل- مدارک جدیدی که بدست آمده شامل مواردی است که نشان از نقش آشکار ارتش مصر در خرید 30 هزار خمپاره است که در یک کشتی حمل بار کره‌شمالی در سال 2016 کشف شد.

این کشتی در آن زمان به سوی بندر مصر در کانال سوئز در حرکت بود و زمانی که این کشتی توقیف شد سازمان ملل، آن را بزرگترین ضبط و توقیف تسلیحات در تاریخ تحریم‌ها علیه کره‌شمالی توصیف کرد.

بر اساس مدارکی که روزنامه واشنگتن پست بدست آورده، مقامات کره‌شمالی به درخواست خود برای پرداخت حدود 23 میلیون دلار برای تسلیحات حمل شده به مصر ادامه داده‌اند و همین موضوع نگرانی را در میان مصری‌ها برای تحت تحریم قرار گرفتن افزایش داد.

سخنگوی دولت مصر از اظهار نظر درباره این اسناد خودداری کرده است. روزنامه واشنگتن پست توافق محرمانه مصر برای خرید خمپاره‌ها از کره‌شمالی را برای نخستین بار در اکتبر 2017 منتشر کرد.

این کشتی متعلق به کره‌شمالی در سواحل مصر با حجم وسیعی از تسلیحات ضبط و توقیف شد.

پس از آنکه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به قاهره درباره احتمال وجود محوله قاچاق  در این کشتی هشدار دادند، «جی شان» مالک کره‌ای این کشتی توقیف شد.

مقامات مصری نارنجک‌ها را کشف کرده و این کشتی را توقیف کردند. پس از آن مقامات آمریکایی کشف کردند که دریافت کننده این محموله خود مقامات مصری بوده‌اند.

مقامات مصر هرگز به صورت رسمی خرید تجهیزات نظامی از کره‌شمالی را اعلام نکردند، اقدامی که تحت تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل ممنوع می‌باشد.

پس از آن، مقامات دولت ترامپ در سال 2017 دستور توقف انتقال 300 میلیون دلار کمک نظامی به مصر را در واکنش به توافق تسلیحات محرمانه مشخص نشده میان قاهره و پیونگ‌یانگ صادر کرد.

اسناد جدید حاکی از نگرانی عمیق میان مقامات مصر به دلیل چالش‌های ناشی از کشف این انتقال تسلیحات است به خصوص که این احتمال وجود دارد که کره‌شمالی تهدید به افشای جزئیات این توافق تجاری کرده باشد.

اسناد وزارت خارجه مصر به تاریخی میان مارس و مه سال 2017 و پیش از مشخص شدن آشکار نقش مصر در انتقال تسلیحات است.

یکی از اسناد به تاریح 28 ماه مه بوده که «سامح شکری» وزیر خارجه وقت مصر درباره ناخرسندی کره‌شمالی در خصوص توقیف محموله خمپاره‌ها بحث کرده و پیشنهاداتی را در این باره ارائه داده که چگونه این موضوع را مسکوت نگه دارند.

این سند به نامه‌ای ارجاع داده شده که توسط کره‌شمالی به سازمان عربی صنعتی سازی که شرکت دولتی صنایع دفاعی مصر است، ارسال شده است.

در این نامه کره‌شمالی درخواست پرداخت مبلغ مطرح شده است.

در این سند دولتی آمده است: «این نامه یک بار دیگر شامل تهدیدهایی است که توسط طرف کره‌‌ای عنوان شده که طی آن تهدید کرده جزئیات این محموله را منتشر خواهد کرد.»

در این سند آمده که شرکت مصری هرگونه اطلاع درباره این قرارداد تسلیحاتی را رد کرده اما چند جمله بعد درخواست حل و فصل مالی سریع این موضوع برای ساکت نگه داشتن کره‌ای‌ها را کرده است.