هشدار عطوان به عربستان و امارات

«عبدالباری عطوان»، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم، خطاب به عربستان سعودی، امارات و بحرین گفت: باید بدانید آمریکا که پشت کُرد‌ها را خالی کرد، شما را هم تنها خواهد گذاشت.

اخبار بین الملل- عبدالباری عطوان: گفت چرا آمریکا پشت کُرد‌ها را خالی کرد؟ آمریکا عقب نشینی کرد و کُرد‌ها را تنها گذاشت، زیرا آن‌ها پول نداشتند که هزینه حمایت آمریکا را پرداخت کنند. ترامپ فقط به قرارداد و پول ایمان دارد. این واقعیت است. اکنون شاخص‌های تشدید تنش در منطقه دیده می‌شود.

او افزود: کنون پس از آنکه خیال مان تقریبا از اوضاع سوریه آسوده شد، رژیم صهیونیستی از تشدید تنش علیه ایران سخن می‌گوید و مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در مسیر خود از افغانستان به بروکسل، در سفری اعلام نشده و محرمانه به ریاض سفر کرد. عربستان سعودی وزیر امور خارجه خود را تغییر داد و «فیصل بن فرحان» را جایگزین «ابراهیم العساف» کرد. در منطقه چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ «عادل الجبیر»، وزیر مشاور در امور خارجه سعودی، گفت لازم نیست که با ایران مذاکره کنیم؛ بلکه باید از همه برگه‌های قدرت و اعمال فشار علیه ایران استفاده کنیم تا آن را به نشستن پای میز مذاکرات وادار کنیم. این اظهارات نشان می‌دهد تحولات سریعی در حال روی دادن است. در حالیکه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، برای کشاندن عربستان سعودی و ایران پای میز مذاکرات و رسیدن به راه حل مسالمت آمیز تلاش می‌کند، اظهارات عادل الجبیر مطرح می‌شود.

این نویسنده مشهور در ادامه نوشت: توافق ریاض بین دولت منصور هادی (رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن) و جدایی طلبان از دیگر مسائل است. این توافق مبنی بر عقب نشینی جدایی طلبان از عدن و تحویل فرودگاه به نیرو‌های سعودی می‌شود. این مسائل تحولات غافلگیر کننده و غیر عادی است. این نشان می‌دهد تحولات بزرگی در منطقه در حال روی دادن است. اکنون این سئوال را می‌پرسیم که آیا تشدید تنش از جانب سعودی و آمریکا به این سبب است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دنبال پول است. آیا خبر از قراردادی میلیارد دلاری است؛ به ویژه که حرف و حدیث‌هایی درباره اختصاص سهام آرامکو مطرح می‌شود.

عطوان در ادامه این پرسش را مطرح کرد کهآیا عربستان سعودی به سه هزار نظامی آمریکایی نیاز دارد؟ حتی درباره سامانه دفاعی پاتریوت هم باید همین موضوع را مطرح کنیم. ریاض این نوع سامانه‌ها را در اختیار داشت و موشک‌های جنبش انصارالله یمن این نوع سامانه‌ها را تحقیر کرد. بنابراین، چرا عربستان به شمار بیشتری از آن‌ها نیاز دارد؟

سردبیر الیوم افزود: آمریکا در سوریه شکست خورد و نیرو‌های خود را از این کشور خارج و آن‌ها را به قطر، کویت، عربستان سعودی منتقل کرد. اما از سوی دیگر، فیصل بن فرحان آمده است تا سیاست سعودی را تغییر دهد. این شخص، به شدت مخالف ایران است. مشکل در وزرای امور خارجه سعودی نیست. بلکه، مهم سیاست‌های خارجی سعودی است. وزیر امور خارجه سعودی چگونه درصدد بهبود وجهه این کشور برمی آید؟ او می‌خواهد از طریق سیاست‌های خود این کار را انجام دهد. به عربستان می‌گوییم وقتی که با اسرائیل همگرایی می‌کنی، از ارتش سایبری علیه فلسطینیان و عرب استفاده می‌کنی و به اسرائیل و آمریکا نزدیک می‌شوی، چگونه این سیاست خارجی را تغییر می‌دهی؟ عربستان به سیاست خارجی نیاز دارد که مواضع آن همگرا با کشور‌های عربی باشد و مواضعی غیر از مواضع کنونی داشته باشد. نه اینکه در نشست منامه حضور یابد که وزیر اسرائیلی در آن مشارکت کرده است. چرا به عادی سازی روابط نظامی با اسرائیل روی می‌آورد؟ به عربستان می‌گوییم اگر می‌خواهی وجهه خود را تغییر دهی، باید از اسرائیل دوری کنی؟ چرا اسرائیل در طرح کشتیرانی در خلیج فارس شرکت می‌کند؟ آن هم در حالیکه قدرت دریایی بزرگی نیست که از منطقه خلیج فارس دفاع کند. وقتی که حزب الله لبنان در جنگ ۲۰۰۶ به سمت ناوشکن اسرائیلی موشک شلیک کرد، پس از آن، حتی شاهد حضور هیچ قایق اسرائیلی در سواحل لبنان نبودیم. چرا اسرائیل در طرح امنیتی منطقه خلیج فارس شرکت کند؟ مگر منطقه اجدادشان در خلیج فارس است؟! حتی آن‌ها در فلسطین هم اقدامات غیرقانونی، اشغالگرانه و نژادپرستانه صورت می‌دهند. حال می‌خواهند از برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس حمایت کنند؟ آن‌ها می‌خواهند از عربستان، امارات و بحرین دفاع کنند؟

عطوان تاکید کرد تا وقتی عربستان سعودی به عادی سازی روابط با اسرائیل روی آورد یا به شکل محرمانه یا علنی به تقویت روابط با اسرائیل بپردازد، امکان ندارد وجهه آن بهبود یابد. این واقعیت است. وجهه آن زمانی بهبود می‌یابد که حمایت ملت‌های عربی را بدست آورد. عربستان سعودی در ابتدا باید حمایت ملت‌های عربی و اسلامی را کسب کند. سپس وجهه آن بهبود خواهد یافت. آنچه وجهه عربستان سعودی را از بین برد، جنگ آن در یمن، تشکیل ائتلاف با اسرائیل، اعطای صد‌ها میلیارد دلار به ترامپ و تشدید تنش با ایران آن هم به شکل کاملا غیرقابل قبول است. شما خود نیروی نظامی دارید. با تکیه بر آن، از خود دفاع کنید. سپس به قضیه ایران بپردازید.

اکنون اتفاق‌هایی که در لبنان و عراق روی می‌دهد، با طرح آمریکا در منطقه مرتبط است. بدون تردید، مردم لبنان این حق را دارند که به خیابان‌ها بیایند، زیرا اموال آن‌ها را به غارت بردند و فساد در اوج خود است. لبنان بدهی بسیار زیادی دارد؛ آن هم در حالی‌که نخست وزیر و همه وزرا میلیاردر هستند. وقتی مسئولی میلیاردر است، چگونه می‌تواند فقر مردم، گرسنگی آن‌ها و بیکاری آن‌ها را درک کند. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، در سخنرانی خود گفت برخی سفارت‌ها از تظاهرات حمایت می‌کنند و عوامل خارجی در تظاهرات نفوذ کردند.

عطوان درباره عراق نیز گفت: بخش‌هایی از این کشور شاهد تظاهرات است. برخی مسئولان در عراق مفسد و طایفه گرا هستند. اما بایست ثبات در این کشور‌ها برقرار شود. نه اینکه دست‌های بیگانه از شرایط کنونی، فقر و گرسنگی مردم بهره برداری کنند. ما خواهان عدالت اجتماعی، بازداشت همه مفسدان و گرفتن اموال مردم از آن‌ها هستیم. اما نمی‌خواهیم که جنگی با ایران صورت بگیرد. به خدا سوگند، اگر اسرائیل ایران را هدف قرار دهد، ایران به آن پاسخ خواهد داد. شاید بتوان گفت که ایران ۵۰۰ هزار موشک در اختیار دارد. چرا جنگ صورت بگیرد، برای اینکه آمریکا کشور‌های ما را بدوشد و پول بدست آورد؟ هرج و مرج در لبنان، عراق، الجزایر و سراسر منطقه به چه سبب است؟ کدام طرف از آن سود می‌برد؟ آمریکا نمی‌خواهد منطقه با ثبات باشد. اسرائیل نمی‌خواهد هیچ کشور عربی با ثبات باشد. آن‌ها می‌خواهند این کشور‌ها را ویران کنند. این واقعیت است. باید واقع گرا باشیم. سیاستمداران کشور‌های حاشیه خلیج فارس باید هوشیار باشند. باید بدانند آمریکا که کُرد‌ها را رها کرد، پشت آن‌ها را هم خالی خواهد کرد. پشت اسرائیل را نیز خالی خواهد کرد. آمریکا دوست و متحد ندارد. همه مواضع آن نتیجه شرایط لحظه‌ای است. از شما خواهش می‌کنم بیدار شوید، به عنوان کشور‌های عربی و اسلامی عمل کنید و بدانید آمریکا پشت شما را خالی خواهد کرد.