هشدار کره شمالی به آمریکا: روی اعصاب ما راه نروید

کیم یونگ چول مقام ارشد کره شمالی امروز یکشنبه در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی این کشور منتشر کرد تاکید کرده است هیچ پیشرفت اساسی در روابط دوجانبه با وجود روابط گرم میان کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، رخ نداده است.

اخبار بین‌الملل- به گفته این مقام عالیرتبه کره شمالی اصرار بر "ابزارهای خصمانه" ممکن است هر لحظه به تبادل آتش منجر شود.

کیم یونگ چول همچنین افزود اگر دولت ترامپ ضرب الاجل رهبر کره شمالی در خصوص ارائه پیشنهاد بندهای قابل قبول طرفین برای مذاکرات هسته‌ای را نادیده بگیرد "جدا اشتباه" کرده است. رهبر کره شمالی در آوریل 2019 تاکید کرد آمریکا تا پایان سال جاری میلادی فرصت دارد تا به ارائه بسته پیشنهادی معقولانه برای حل موضوع هسته‌ای اهتمام ورزد.

مقام ارشد کره شمالی با اشاره به ارتباط ظاهرا دوستانه ترامپ و کیم تصریح کرد اگر ایالات متحده بخواهد از "روابط شخصی نزدیک" در جهت تاکتیک‌های تاخیری استفاده کند، شکست می‌خورد.

به گفته وی آمریکا با طرح خواسته "خلع سلاح نهایی و کاملا قابل راستی آزمایی" روی اعصاب کره شمالی راه می‌رود و این در حالی است که دیگر کشورهای عضو سازمان ملل را به تشدید فشار و تحریم ها علیه کره شمالی ترغیب می‌کند.

پنجشنبه هفته گذشته نیز کیم کای گوان دیپلمات بازنشسته کره شمالی در بیانیه‌ای مشابه از مقامات آمریکا به دلیل حفظ رویکرد جنگ سرد انتقاد کرده بود و از ایالات متحده خواسته بود تا اقدامی عاقلانه تا پایان 2019 انجام دهد.

با وجود آنکه طرف کره ای مذاکرات اخیر استکهلم را که نیمه اول مهر ماه برگزار شد شکست خورده توصیف کرد اما آمریکایی‌ها مدعی اند دو طرف مباحث خوبی داشته اند.

سران کره شمالی و آمریکا تا کنون سه دیدار رو در رو داشته اند و به نتیجه ای منتهی نشده است. کره شمالی پس از اصرار آمریکا اعلام کرد حاضر است با بررسی یک بسته پیشنهادی جدید به میز مذاکرات بازگردد. کره شمالی خواستار کاهش تحریم‌ها و تضمین امنیتی شده است اما آمریکا حاضر به دادن امتیار نیست و منتظر گام های ملموس کره شمالی در راستای خلع سلاح است.