دستیار کاخ سفید در امور اوکراین درباره «اوکراین گیت» شهادت می‌دهد

یک عضو شورای امنیت ملی آمریکا (NSC) اعلام کرد که قصد دارد، مواضع خود را درباره پرونده موسوم به «اوکراین گیت» با کمیته تحقیق مجلس نمایندگان آمریکا در میان بگذارد. 

اخبار بین الملل- براساس گزارش‌ها، «الکساندر ویندمن» گفته است که در همان زمان نگرانی خود را درباره مکالمه تلفنی «دونالد ترامپ» و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرده است و آن را به اعضای شورای امنیت ملی آمریکا منتقل کرده است.

براساس گزارش خبرگزاری شینهوا، نسخه‌ای از بیانیه سرهنگ ویندمن که از کارشناسان اوکراین در شورای امنیت ملی آمریکا است، و قرار است آن را به کمیته تحقیق مجلس نمایندگان ارائه کند، توسط رسانه‌های آمریکا منتشر شده است. 

ویندمن در گزارش خود قرار است به نمایندگان بگوید که درباره این مکالمه تلفنی ابراز نگرانی کرده بود. وی گفته، «من به شورای امنیت ملی گفتم که این برای آمریکا مناسب نیست که از یک دولت خارجی درخواست کنیم درباره یک شهروند آمریکایی تحقیق کند و درباره تاثیرات حمایت واشنگتن از دولت کی‌یف نیز نگران هستم».

ترامپ در روز ۲۵ جولای گذشته طی تماسی تلفنی با رئیس جمهور اوکراین از وی خواسته بود که درباره اعمال فشار «جو بایدن» معاون رئیس جمهور سابق آمریکا برای برکناری یک قاضی اوکراینی و همچنین کسب و کار خانوادگی وی در حوزه نفت و گاز اوکراین و شرکت دولتی «بوریسما» تحقیق و تفحص کند. 

ویندمن در ادامه گفته است که درخواست ترامپ از یک دولت خارجی به وضوح باعث تضعیف امنیت ملی ایالات متحده خواهد شد و مکررا این نگرانی را به شورای امنیت ملی آمریکا گوشزد کردم. 

روز سه شنبه هفته گذشته، یک دیپلمات ارشد آمریکایی نیز علیه رئیس‌جهور آمریکا شهادت داد و گفت که او اعطای کمک امنیتی به اوکراین را به تحقیقات از کسب و کار «جو بایدن»، یکی از نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا منوط کرده بود. 

«ویلیام تیلور»، دیپلمات کهنه‌کار و افسر سابق ارتش آمریکا که کاردار سفارت آمریکا است در جلسه‌ای پشت درهای بسته مقابل اعطای سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا که در حال پیشبرد تحقیقات استیضاح از دونالد ترامپ هستند حاضر شد و شهادت داد.

به دنبال افشای تماس تلفنی ترامپ و زلنسکی، یک افشاگر که گفته می‌شود یک افسر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) است با تنظیم شکوائیه‌ای علیه ترامپ او را به سوءاستفاده از قدرت، استفاده از امکانات دولت برای پیشبرد اهداف شخصی و دعوت از یک کشور خارجی جهت دخالت در مسائل داخلی آمریکا متهم کرده است. 

«نانسی پلوسی» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا سوم مهرماه رسماً آغاز تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ را اعلام کرد و این تحقیقات فعلاً در حال انجام هستند.