رئیس پارلمان لبنان: تغییر در دولت مطرح نیست

تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم لبنان امروز (سه شنبه) وارد سیزدهمین روز شده و برخی احزاب وابسته به جریان «۱۴ مارس» بر برکنار دولت فعلی یا تغییر در کابینه و تغییر برخی وزرا اصرار دارند.

اخبار بین الملل- «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در واکنش به این موضوع اعلام کرد، تغییر در دولت تا کنون مطرح نیست، چه کسی تضمین می‌کند که تحرکات در همین حد متوقف شود و مطالبات دیگری منجر به ریختن مردم به خیابان‌ها نشود؟ خصوصا اینکه مطالبات معترضان متفاوت است.

بر اساس گزارش روزنامه «الجمهوریه»، بری درباره خلأ قدرت در لبنان هشدار داد و در ادامه اعلام کرد:  روش بستن مسیرها در درجه اول به خود تظاهرات‌کنندگان آسیب می‌زند.

وی در پاسخ به سوالی درباره شیوه تعامل نرم ارتش لبنان با معترضان و عاملان مسدودکنندگان مسیرها گفت: از خود ارتش بپرسید.

بری در جواب سوال دیگری درباره امکان گفت‌وگویش با نمایندگان معترضان گفت: رئیس‌جمهور میشل عون آمادگی خود را برای گفت‌وگو با آنها اعلام و درهای بعبدا را به رویشان باز کرده است.

در ادامه از رئیس پارلمان لبنان پرسیده شد چرا مستقیما با لبنانی‌ها و تظاهرات‌کنندگان صحبت نمی‌کند، وی پاسخ داد، هووز هیچ راه‌حلی وجود ندارد که بتوان بر اساس آن با معترضان سخن گفت.

«سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» در ابتدای ناآرمی‌های لبنان از استعفای حزب خود در دولت با چهار وزیر خبر داد و «میشل عون» رئیس‌جمهور را مسؤول وضعیت فعلی کشور دانست.

روزنامه «رأی الیوم» در یادداشتی به قلم «کمال خلف» نوشت: محافل سیاسی سرعت استعفای حزب القوات اللبنانیه را اینگونه تفسیر می‌کنند که این اقدام هماهنگ با تمایل سعودی برای استعفای دولت سعد الحریری است. سمیر جعجع در حال حاضر نزدیکترین فرد به عربستان سعودی در لبنان است و (این اقدام وی) به شکلی غیرمستقیم موضعش را منعکس کرده است .