نخست وزیر هند : عربستان سعودی در پروژه‌های نفت و گاز هند سرمایه گذاری می‌کند

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند روز سه شنبه گفت که عربستان سعودی در راستای شراکت راهبری میان دو کشور قرار است در صنایع پایین دست نفت و گاز هند سرمایه گذاری کند.

اخبار بین الملل- بر اساس گزارش رویترز، این اقدام می‌تواند عربستان سعودی، که یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان است ، را از نظر مشتری پایدار نفتی تامین کند.

نخست وزیر هند که برای شرکت در یک نشست اقتصادی به ریاض سفر کرده است قرار است با ملک سلمان شاه سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار و رایزنی کند. 

مودی در مصاحبه با پایگاه خبری «عرب نیوز» افزود: با این اقدام راهبردی، روابط دهلی نو و ریاض از روابط خریدار-فروشنده به روابطی بر پایه شراکت استراتژیک در زمینه نفت و گاز ارتقا خواهد یافت.

به گزارش رویترز، شرکت نفتی آرامکو با شرکت ملی نفت امارات متحده عربی پیش از این یک پیش قرارداد با شرکت نفت دولتی هند در زمینه خرید 50 درصدی سهام یک ابر پالایشگاه با ظرفیت 1.2 میلیون بشکه در روز که قرار است در سواحل غربی هند احداث شود امضا کردهاند.

طی سفر مودی به ریاض، قرار است توافقهایی میان دو کشور در بخش نفت و گاز امضا شود. 

به دنبال خروج آمریکا از توافق هستهای و بازاعمال غیرقانونی تحریمهای نفتی علیه ایران، هند که یکی از خریداران بزرگ نفت ایران است به دنبال جاگزینی برای تامین نفت مورد نیاز پالایشگاههای خود بوده است. 

عربستان سعودی یکی از کشورهای تامین کننده نفت هند بعد از کاهش صادرات نفت ایران است.